Handläggare inom området utstationering till Arbetsmiljöverket

Handläggare inom området utstationering till Arbetsmiljöverket

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.


Dnr 2023/069893
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!

Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.

Vi söker nu en handläggare till vårt kontor i Mölndal som, tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare på enheten för myndighetsgemensam kontroll ska arbeta med utstationeringsfrågor och EU:s informationssystem för den inre marknaden. Du deltar i avdelningens gemensamma arbete att motverka arbetslivskriminalitet och odeklarerat arbete. Mer information om vår avdelning finner du på www.av.se/avdelningsbeskrivning.

Ditt nya arbete
Ansvarsområdet är brett och arbetsuppgifterna varierar. I ditt nya arbete ingår både administrativt och representativt arbete, ibland i internationella sammanhang. Du kommer arbeta i olika IT-system, vara kontaktperson internt och externt för utstationeringsfrågor och jobba med såväl förvaltning som utveckling. Du kommer bland annat att:

genomföra tillsyn av utstationeringsregistret och utreda om utstationeringar är korrekt anmälda
handlägga utstationeringsärenden inför beslut om sanktionsavgift
genom utredning bistå medarbetare vid vår myndighet och externa parter med registerkontroll, underlag för beslut med mera
bistå andra myndigheter när det gäller utstationeringsfrågor kopplat till internationella vägtransporter
ta fram statistikrapporter
ställa frågor samt ta emot och svara på frågor till/från EU-/EES-länderna om utstationering genom informationssystemet IMI
delta i arbetet med förvaltning och utveckling av utstationeringsregistret och den interna utstationeringsprocessen
Din bakgrund - krav:

relevant högskoleutbildning om minst 120 p enligt det gamla eller minst 180 hp enligt det nya högskolesystemet, eller annan utbildning tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
erfarenhet av att tolka lagtexter/regelverk
god förmåga i det svenska och engelska språket i både tal och skrift
god datorvana och goda kunskaper i att arbeta i IT-system, databaser och Officepaketet
erfarenhet av förbättringsarbete
Som person ser vi att du lyckas i rollen om du är strukturerad, har en problemlösande analysförmåga, gillar att arbeta i och administrera IT-system och har en mycket god samarbetsförmåga.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har:

erfarenhet av att hantera stora mängder information
erfarenhet av utredningsarbete
kännedom om EU:s arbetssätt, lagstiftningsprocesser etc.
vana av att hantera frågor från media och press.
Mer om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och är för närvarande placerad på Flöjelbergsgatan 2A i Mölndal. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning om sex månader. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb och fritid. För oss är det viktigt med en hållbar arbetsmiljö. Därför ger vi bland annat möjlighet till distansarbete enligt Arbetsmiljöverkets riktlinjer.
Läs om våra förmåner på www.av.se/om-oss/vara-formaner-och-villkor/.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Så rekryterar vi
Vår rekryteringsprocess grundar sig på kompetens och vi kommer därför att använda oss av kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra denna process och därmed motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt CV.

För dig med skyddade personuppgifter vill Arbetsmiljöverket erbjuda en så säker ansökningsprocess som möjligt. Du bör inte ansöka digitalt eller genom mejl. Vi ber vi dig att kontakta Avdelningen för HR som kommer att guida dig vidare för en säker ansökningsprocess, telefon: 010-730 90 00.

Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss och därför välkomnar vi alla frågor före såväl som under rekryteringsprocessen.
Rekryterande chef är Robert Scarlini. Fackliga kontaktpersoner är Ulf Larsson för Saco, Frida Stenkvist för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 8 januari 2023.
Ansök genom att klicka på länken nedan.

Om avdelningen
Avdelningen för myndighetsgemensam kontroll ansvarar för samordningen av myndighetens arbete mot arbetslivskriminalitet samt för frågor kopplat till utstationering etc. och samverkar i dessa frågor bland annat med andra myndigheter såväl nationellt som internationellt.

Sammanfattning

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024