Handläggare inom person- och företagsbeskattning

Handläggare inom person- och företagsbeskattning

Arbetsbeskrivning

Är du ekonom eller jurist och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom beskattning har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Om jobbet

Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, mejl och brev i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra är mer komplexa och kräver djupare utredningar. Du jobbar med moms, företagsregistrering, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt eller med flera områden samtidigt.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Vi arbetar teambaserat vilket innebär att du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör en skattesektion på Skatteenhet 23 på Skatteavdelningen. Skatteenhet 23 finns i Skövde och Uddevalla. Din placering kommer att vara i Skövde. På vår enhet är vi ca 130 kollegor.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål.

Du ska även ha:

- en högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng inom ekonomi eller juridik som är nyligen avslutad eller kommer att avslutas inom kort, alternativt ha aktuell och relevant erfarenhet av arbete inom beskattning på Skatteverket.



Det är önskvärt att du har aktuell och relevant erfarenhet inom redovisning/revision.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

På https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 februari 2020
  • Ansök senast: 6 mars 2020

Liknande jobb