OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till att göra samhället strålsäkert?
Avdelningen för Beredskap och Tillståndsprövning hanterar frågor kopplade till tillstånd samt beredskap i ett bredare perspektiv. Avdelningen hanterar även tillsyn inom områdena nukleärt säkerhetsskydd, kärnämneskontroll och exportkontroll.
Strålsäkerhetsmyndigheten får ett nytt uppdrag som tillsynsmyndighet för säkerhetsskyddslagen. Det medför nya uppgifter för myndigheten som bland annat innebär att bygga upp och förvalta ett system för hantering av registerkontroller samt att bistå med expertkompetens inom området personalsäkerhet. Till följd av de nya uppgifterna behöver Strålsäkerhetsmyndigheten förstärka kompetensen inom området personalsäkerhet.
Samhällsviktiga arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig ett arbete där du ensam och tillsammans med andra får
• hantera registerkontroller av personal och uppdragstagare i kärnteknisk verksamhet
• initialt utveckla och kontinuerligt förvalta systemet för att hantera registerkontroller
• registrera handlingar och korrespondens med kärntekniska anläggningar samt Säkerhetspolisen gällande registerkontroller
• bedriva registervård gällande personaldata kopplat till registerkontroller
Resor mellan myndighetens kontor förekommer.
Anställningen är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar som regel sex månaders provanställning. Du kan komma att krigsplaceras och ingå i myndighetens krisorganisation. Befattningen är säkerhetsklassad, vilket innebär säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), vilken genomförs innan vi fattar beslut om anställning. Svenskt medborgarskap krävs för tjänsten.
Är du den vi söker?
Du har
• gymnasieutbildning
• erfarenhet av arbete inom kontor och administration
• erfarenhet av arbete med register och databaser
• goda kunskaper i MS Office
• goda kunskaper att kommunicera i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet
• erfarenhet av arbete med registerkontroller eller säkerhetsprövningar
• erfarenhet av systemförvaltning
• erfarenhet av registerhantering inklusive registervård
För att fungera bra i rollen som handläggare inom personalsäkerhet behöver du
• vara noggrann, strukturerad och ordningsam
• kunna ta egna initiativ och vara utvecklingsinriktad
• under vissa begränsade perioder kunna hantera en hög arbetsbelastning
Vi förutsätter att du har en hög säkerhetsmedvetenhet och att du kan arbeta enligt myndighetens värdegrund, såväl som den statliga värdegrunden.
Att jobba hos oss
Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning. Våra cirka 300 medarbetare har djupa och breda kunskaper inom strålskydd och kärnsäkerhet och vi arbetar aktivt med informationssäkerhet, säkerhetskultur och civilt försvar. Hos oss får du förtroende och utrymme att använda och utveckla din spetskompetens i komplexa frågor med långsiktig betydelse för människor, samhälle och miljö. Vi har ett stort internationellt nätverk och samarbetar med bland annat IAEA och OECD/NEA. För oss är det viktigt att våra medarbetare kan kombinera yrkesliv och privatliv. Myndigheten har tre kontor med säte i Katrineholm. Du som söker tjänsten kan välja mellan att vara placerad i Solna eller i Katrineholm.
Läs om våra villkor och förmåner
Kontakt och ansökan
Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen? Kontakta enhetschef Emil Jorpes, telefon 08-799 44 68.
Fackliga företrädare är Karoline Gotlén, Saco-S, telefon 08-799 43 61, och Michael Wallin, ST, telefon 08-799 42 87.
Välkommen med din ansökan senast den 10 oktober 2021.
Mer om oss
Se våra filmer där medarbetare berättar
Besök vår webbplats
Vår rekryteringsprocess
Vi undanber oss erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.