Handläggare inom samhällsbetalda resor

Handläggare inom samhällsbetalda resor

Arbetsbeskrivning

Nyköpings kommun växer. Att växa innebär en rad spännande möjligheter men också nya utmaningar. Inte minst för att vi vill bevara det som gör Nyköping till en plats vi älskar. Att kunna ge utrymme för fler och ändå behålla småstadskänslan kräver att vi utvecklar staden varsamt.

Vi på Samhällsbyggnad har som uppdrag att säkra att tillväxten sker på ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart sätt. Vi ser till att det finns lämplig mark för bostäder, företag och verksamheter samt platser för rekreation. Vi arbetar både strategiskt och operativt inom områdena samhällsbetalda resor, bygglov, stadsbyggnad, mark- och exploatering, samt miljö och hälsoskydd, alltid med den övergripande samhällsutvecklingen i fokus.

Vi strävar efter att ha en effektiv och kundorienterad handläggningsprocess och vi genomför tillsyn i vårt myndighetsuppdrag inom områdena bygg, miljö och livsmedel. Uppdragen kommer från Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden och Kommunstyrelsen. Vi är ca 100 medarbetare fördelade på 6 enheter och en stabsfunktion. Våra medarbetare är allt från ingenjörer och inspektörer av olika slag till handläggare och administratörer, samhällsplanerare med flera.

Enheten Samhällsbetalda resor består av 5 medarbetare och 1 chef som arbetar strategiskt och operativt med kommunens särskilda kollektivtrafik för att skapa förutsättningar för god kollektivtrafik och hög nyttjandegrad.
Enheten ansvarar för de kommunövergripande kontakterna med Sörmlandstrafiken gällande särskild kollektivtrafik.
En stor och viktig del i arbetet är kommunikation med medborgarna, verksamheter inom kommunen och Sörmlandstrafiken. Vi strävar efter att ha en effektiv och kundorienterad handläggningsprocess.


ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare inom samhällsbetalda resor arbetar du med handläggning inom både skolskjuts och färdtjänst. Du utreder ansökandens rätt till skolskjuts och till viss mån planerar turer gemensamt med entreprenören. Du har kontakt med vårdnadshavare, skolor, elevhälsa etc.

Du utreder också och fattar beslut om enskilda personers rätt till kommunal färdtjänst och riksfärdtjänst utifrån gällande lagstiftning, praxis och regelverk. Varje enskilt beslut grundar sig på samtal med den enskilde eller dennes företrädare och inkomna handlingar.

Du informerar och bemöter synpunkter inom arbetsområdet. Även om handläggningsarbetet sker enskilt lägger vi stor vikt vid samverkan inom enheten. Det gör vi för att utveckla samarbetet i gruppen utveckla överlappande kompetenser samt för att öka rättssäkerheten i handläggningen.

Du har mycket kontakt med vårdnadshavare, medborgare, skolor, transportörer samt andra aktörer och därför är det viktigt att ha en professionell, men samtidigt empatisk, ton i samtalen. I dina arbetsuppgifter ingår även administrativa uppgifter som exempelvis fakturahantering.

I fokus för vår myndighetsutövning står alltid kommunens medborgare, varför vi kontinuerligt utvecklar våra processer. Du och dina kollegor på enheten får stor möjlighet att tillsammans vara med och påverka utvecklingen av arbetssätt, rutiner och processer och arbeta aktivt med Fokus Nöjd Kund.


KVALIFIKATIONER
• Akademisk examen eller motsvarande som är relevant för ärendehandläggning på myndighet
• Minst 2 års dokumenterad erfarenhet av ärendehandläggning och administration
• God förmåga att uttrycka sig väl på svenska i såväl tal som skrift
• Datorvana
Vi lägger särskild vikt vid följande kompetenser:
Du är en stabil, lyhörd och kommunikativ person som uppskattar att samarbeta med andra människor. Du är uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du har god förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är noggrann och har ett gott omdöme med god förmåga att väga samman olika typer av hänsynstaganden inför beslut och uttalanden.


ÖVRIGT
Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En modern och snabbt växande kommun med god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare.

Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en spännande tillväxtfas. Bland annat planeras Sveriges första höghastighetsjärnväg - Ostlänken. Ett arbete som kommer påverka vår region positivt under många år framöver, både när det handlar om fler arbetstillfällen och god medborgarservice.

Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 000 personer och vår breda organisation med många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer.

Om du önskar stöd i programmet Offentliga Jobb vänligen ring supporttelefon 0771-693 693.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef för livsmedelsenheten Kristina Dellrud
0155-24 89 27
Naturvetarna Eva Johansson
0155-45 78 81
Naturvetarna David Vingård
0155-24 89 06
Planeringschef Henrik Haugness
0155-24 89 91
Saco, Akademikerförbundet SSR Anna Möller

Miljöchef Per Berggren
0155-24 82 61
Vision Åsa Johansson
0155-24 81 83
Chef Serviceenheten Ann-Catrin Ådén
0155-248295
Chef Strategienheten Katarina Bergkvist
0155 - 24 83 14
HR-specialist Petra Hedin
0155-24 84 23

Sammanfattning

Besöksadress

Stora Torget 1 61183 Nyköping
None

Postadress

None
Nyköping, 61183

Liknande jobb


Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024

Handläggare

Handläggare

26 november 2024

Expert till externfinansieringsenheten i Sundbyberg eller Norrköping

Expert till externfinansieringsenheten i Sundbyberg eller Norrköping

26 november 2024