Handläggare inom skuldsanering och konkurs

Handläggare inom skuldsanering och konkurs

Arbetsbeskrivning

Har du en avslutad gymnasieutbildning och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom borgenärsområdet har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
Dina arbetsuppgifter som borgenärshandläggare innebär att du kommer att administrera, informera och besluta i ärende om obetalda skatter och avgifter för företag och privatpersoner. Du kommer att ingå i en grupp vars uppgift bland annat är att hantera inkommande post, avregistreringar i samband med konkurs (konkursadministration), kommunicera med kronofogden i skuldsaneringsärende och besluta om betalningsanstånd. I ditt arbete kommer du att ha muntliga och skriftliga kontakter med företagare, privatpersoner samt andra myndigheter.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är varierat och du lär dig och får nya kunskaper. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör skatteenhet 54 på Skatteavdelningen och vi är ca 60 medarbetare fördelade på 3 sektioner som arbetar med borgenärsfrågor. Placeringsort är Malmö.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- vara noggrann och strukturerad
- vara öppen för förändringar och ha lätt för att prioritera.

Du ska även ha:

- en dokumenterad avslutad gymnasieutbildning eller YH-/KY-utbildning inom ekonomi eller juridik
- några års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av handläggning från myndighet eller liknande erfarenhet inom företagsområdet från exempelvis bank eller inkassobolag.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/arbetsplatsenochkollegorna/traffavaramedarbetare.4.309a41aa1672ad0c8377802.html

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

Liknande jobb


Paralegal

Paralegal

29 oktober 2024

24 oktober 2024

24 oktober 2024

Abion söker Paralegal

Abion söker Paralegal

23 oktober 2024