Handläggare inom skyddade personuppgifter

Handläggare inom skyddade personuppgifter

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba med handläggning i högt tempo vid en statlig myndighet, då kanske folkbokföringshandläggare som utreder skyddade personuppgifter är ett arbete för dig?

Om jobbet
Du arbetar med handläggning inom folkbokföring och utredningsärenden av personer med skyddade personuppgifter.

Det innebär att du analyserar och bedömer underlag som ska styrka utredningen. Du begär in kompletteringar via telefon, mejl och brev i kontakt med privatpersoner, myndigheter och organisationer. Rollen innebär fokus på produktion och ärenden som är utredningskrävande. Utredningsarbetet innebär att följa lagar och Skatteverkets riktlinjer.

Du planerar din egen arbetsdag utifrån verksamheten och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni stöttar varandra i arbetet. Arbetet innefattar även många komplexa arbetsuppgifter, vilket sätter höga krav på din flexibilitet. I det dagliga arbetet kommer du ikontakt med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid utifrån verksamheten och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör sektion 1 på Fastighet- och folkbokföringsenheten i västra med placering i Göteborg. På vår sektion är vi 16 kollegor som arbetar med skyddade personuppgifter.  

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha god analys- och beslutsförmåga
- vara resultat- och målinriktad
- ha goda kunskaper i informationssökning och digitala medier
- ha mycket god kommunikativ och skriftlig förmåga i både svenska och engelska
- se sammanhang, prioritera samt dra slutsatser
- skapa förtroende, goda relationer och vara serviceinriktad.

Du ska även ha:

- ha en högskoleutbildning om minst 120 p/180 hp, gärna inom samhällsvetenskap, juridik eller offentlig förvaltning
-  

Det är önskvärt att om du har erfarenhet av att jobba i mycket högt tempo och det är även önskvärt om du har erfarenhet av kundbemötande.

 

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. 

På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

Liknande jobb


15 september 2023

21 augusti 2023