Handläggare inom SoL

Handläggare inom SoL

Arbetsbeskrivning

Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.

– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar


Vill du göra skillnad i människors vardag? Då ska du arbeta hos oss i Alvesta kommunkoncern! Vi är ungefär 1600 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier inom både förvaltningar och bolag. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Vill du vara med på vår utvecklingsresa mot en mer modern och kvalitativ kommunal service? Välkommen då att arbeta med oss!

Omsorgsförvaltningen arbetar för att ge en god salutogen social omsorg och kommunal hälso- och sjukvård genom att den enskildes medansvar och resurser tillvaratas. Vi ska visa respekt för den enskildes självbestämmande, delaktighet, integritet, trygghet och värdighet. Den som har kontakt med oss ska möta en kompetent personal.

Förvaltningens ansvarsområden är omsorg om äldre och omsorg om personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen utövar också ledningen av den kommunala hälso- och sjukvården.

ARBETSUPPGIFTER
Huvudarbetsuppgiften består av myndighetsutövning inom SoL. Arbetet innebär att utifrån gällande lagstiftning utreda, bedöma och besluta om rätten till insatser. En annan viktig del i arbetet är att samarbeta och samverka med andra professioner internt och externt, till exempel personer inom verkställigheten och externt med sjukvården samt andra berörda aktörer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom, jurist eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. För tjänsten krävs att du har synnerligen goda kunskaper i metoden IBIC, systemet Life Care och socialtjänstlagen.

Vi på myndighetskontoret värdesätter ett gott bemötande och att du har lätt för att samarbeta. Vi är en liten grupp som är beroende av varandras flexibilitet och att hantera variationer under arbetsdagen. Du behöver vara strukturerad i ditt arbetssätt, har god kommunikativ förmåga, kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift samt besitta god förmåga att självständigt planera och organisera ditt arbete.

Körkort och tillgång till egen bil är ett krav.

ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Förvaltningschef Rose-Marie Eriksson
0472-154 60
Vision Michaela Månlycke
0472-595628
Enhetschef Mari Rydqvist
0472-151 28
Vårdförbundet Helen Roth
0472-151 06
Sjukgymnast Kicki Järvholm
0472-154 45
Enhetschef Servicebostäder och Dagcenter Anita Skarp
0472-153 12
Enhetschef Servicebostäder och Dagcenter Marie Skoglund-Hansson
0472-153 15
Facklig företrädare nås genom kommunens växel
0472-150 00
Enhetschef Lise-Lotte Ruben- Klasén
0472-59 56 31
Enhetschef Birgitta Andersson
0472-15538

Sammanfattning

Besöksadress

Centralplan 1 Alvesta
None

Postadress

None
Alvesta, 34280

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024