Handläggare inom SoL till Myndighetsenheten

Handläggare inom SoL till Myndighetsenheten

Arbetsbeskrivning

5 tillsvidaretjänster på heltid samt 2 visstidsanställningar på heltid under ett år. Tillträde omgående eller enligt överenskommelse.

Myndighetsenheten svarar för socialtjänstens myndighetsutövning gällande insatser för personer med funktionsnedsättning och för äldre. Enheten består av biståndshandläggare, LSS-handläggare, kvalité- och verksamhetsutvecklare och chefer.

ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare kommer du i huvudsak att arbeta med utredning, bedömning och beslut, samt uppföljning av insatser enligt SoL (Socialtjänstlagen). Vi använder verksamhetssystemet VIVA och handlägger enligt IBIC (Individens behov i centrum). Arbetet innebär en nära dialog med personer som ansöker om insatser och deras företrädare. Som handläggare har du samarbete med olika samarbetspartners och de som verkställer insatserna. Utredningsarbetet innebär att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning samt göra uppföljning. Omvärldsbevakning ingår i arbetet för att kunna ta del av rättspraxis och nyheter inom berörda lagrum.

KVALIFIKATIONER
Socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som prövas likvärdigt.

Kunskap och erfarenhet om myndighetsutövning och regelverk inom socialtjänsten. Förmåga att kommunicera på ett tydligt och förtroendefullt sätt, såväl i tal som i skrift samt har förmåga att anpassa informationen efter de medborgare du möter i ditt arbete.

Förutom formell kompetens läggs stor vikt vid personlig lämplighet, vilket innebär att du har förmågan att arbeta självständigt, strukturerat och kan prioritera arbetsuppgifterna. Som handläggare krävs ett professionellt bemötande, god samarbetsförmåga och lätt att anpassa sig till ändrade omständigheter. Du är en person som tycker om problemlösning och att omvärldsbevaka samt att ta egna initiativ eftersom arbetet kräver stort eget ansvar.

Vi söker dig som har ett varmt intresse för att arbeta med människor, positiv grundsyn och god samarbetsförmåga samt är ansvarstagande.

Vi har krav på B körkort.

Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.

Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Östersunds kommun
  • 7 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 mars 2023
  • Ansök senast: 31 mars 2023

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024