Arbetsbeskrivning
Vill du göra skillnad och bidra till ett mer tillgängligt samhälle? Är du redo att ta dig an en roll där du kombinerar ansvar och samarbete för att skapa verklig förändring? Nu söker vi flera handläggare till PTS, är du en av våra nya medarbetare?
Vi jobbar med det alla tar för givet. Att kunna kommunicera. Hos oss får du se till att det fungerar nu och i framtiden. För alla.
Enheten för tillgänglighetsregler och enheten för tillgänglighetstillsyn är nystartade delar av myndigheten och ansvarar för att implementera EU:s tillgänglighetsdirektiv genom svensk lagstiftning. Här erbjuds en möjlighet att vara med från början och påverka hur tillsyns- och marknadskontrollsprocesserna utformas. Arbetsklimatet kännetecknas av engagemang, nytänkande och en gemensam vilja att skapa en inkluderande och tillgänglig miljö för alla.
Vi som är chefer heter Marcus Jonsson och Linnea Sigeman. Som enhetschefer strävar vi efter att skapa en arbetsplats där tillit, utveckling och arbetsglädje står i centrum. Vi tror på ett tillitsbaserat arbetssätt där vi tillsammans hittar lösningar och där varje medarbetare får möjlighet att växa. För oss är en god arbetsmiljö och meningsfulla arbetsuppgifter grunden för att både teamet och individen ska nå sin fulla potential. Vi ser fram emot att tillsammans skapa en arbetsplats där vi trivs, utvecklas och gör skillnad varje dag.
Om rollen
Som handläggare hos oss får du en viktig roll i arbetet med tillsyn och marknadskontroll av produkter och tjänster som omfattas av lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. I nära samarbete med en utredare, som ansvarar för att granska produkterna och tjänsterna, leder du ärenden genom hela processen – från första bedömning till beslut och uppföljning. Ditt arbete stöds av erfarna jurister och tillgänglighetsexperter.
Rollen innebär också många kontakter, både internt med kollegor på enheten och externt med tillsynsobjekt, vilket ger dig en varierad och utvecklande arbetsdag.
Placeringen är på någon av våra två enheter som arbetar med tillsyn eller marknadskontroll inom ramen för den nya lagen. Båda enheterna är relativt nystartade, vilket ger dig möjlighet att vara med och forma organisationen, bidra till att skapa strukturer och påverka enhetens arbetskultur. Här får du kombinera din kompetens med möjligheten att delta i en uppbyggnadsfas som präglas av engagemang och samarbete.
Om dig
Du är strukturerad och arbetar enligt tydliga processer, samtidigt som du har förmågan att anpassa ditt arbetssätt till en föränderlig miljö. Din pedagogiska förmåga gör att du kan förklara komplexa frågor på ett begripligt sätt, vilket är avgörande i denna roll. Du uppskattar att arbeta tillsammans med andra och bidrar aktivt till att bygga välfungerande samarbeten. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom relevant område såsom exempelvis juridik, statsvetenskap eller ekonomi
• Aktuell flerårig arbetslivserfarenhet av handläggning av förvaltningsrättsliga ärenden vid myndighet
• Mycket god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift
Det är även meriterande om du har:
• Aktuell arbetslivserfarenhet av arbete med tillsyn, marknadskontroll eller annan form av regelefterlevnad
• Relevant erfarenhet av UX/användbarhetsfrågor
• Relevant erfarenhet av digital tillgänglighet
• Erfarenhet av att tolka och arbeta med juridiska begrepp och texter
Vårt erbjudande
Vi tar livet på allvar. Hos oss kan du ha ett liv på och utanför jobbet. Mår du bra, mår vi bra. Därför erbjuder vi konkurrenskraftiga löner, flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har även generöst friskvårdsbidrag och två friskvårdstimmar varje vecka.
Dessutom får du förmånliga villkor för lunch, semester, föräldraledighet, pension och vid sjukdom. Här kommer du arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler på Hälsingegatan 38. Som statlig myndighet erbjuder vi en trygg och stabil arbetsmiljö där du kan känna dig säker. Vi skapar morgondagens samhälle och måste ligga i framkant. Hos oss kommer du att växa med uppgifter hela tiden.
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. Din tjänstetitel blir handläggare.
För att vi ska kunna göra en rättvis och objektiv bedömning av din kompetens ber vi dig att inte inkludera bild, personnummer eller adress i ditt CV. Vi har valt att inte efterfråga personligt brev då vi istället använder urvalsfrågor. Detta för att vi vill lägga fokus på din erfarenhet och kompetens, vilket bidrar till en mer effektiv och rättvis rekryteringsprocess. Tester kommer att ingå i processen. Om du har skyddade uppgifter, vänligen kontakta vår HR-specialist.
För ytterligare information, vänligen kontakta enhetschef Marcus Jonsson på marcus.jonsson@pts.se
eller enhetschef Linnea Sigeman på linnea.sigeman@pts.se eller HR-specialist Eva Bennich Rathsman på eva.bennichrathsman@pts.se. För frågor relaterade till vår lokala fackliga arbetstagarorganisation, vänligen maila till saco@pts.se.
Välkommen med din ansökan senast 7 januari 2025. Observera att under perioden 21 december och 6 januari kommer svarstiden på eventuella frågor att vara längre.
Vi driver och försvarar allas rätt till säker och tillgänglig kommunikation. Varje dag, varje sekund. I hela Sverige.