OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Trivs du med kundkontakt och att hålla ett högt tempo under arbetsdagen? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom trafikskatter, det vill säga fordons- och trängselskatt, verkar du inom ett område som ständigt utvecklas och förändras, där du både drar nytta av din analytiska förmåga och stöttar andra för att nå gemensamma mål.
Om jobbet
Du ingår i en arbetsgrupp med varierade arbetsuppgifter. Du handlägger främst omprövningar av trafikskatter där du bedömer och beslutar självständigt. Vissa arbetsuppgifter är av administrativ karaktär såsom registrering och diarieföring av inkomna handlingar. Som en del i denna arbetsgrupp är du också ansiktet utåt för Skatteverket genom att besvara mejl och telefonsamtal från såväl privatpersoner och företag som samverkande myndigheter. Det kan förekomma resor i tjänsten.
Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Du sporras av ett högt tempo under arbetsdagen och trivs med en mix av ärenden av enklare karaktär som kräver snabba bedömningar, och ibland mer utmanande frågor som behöver analyseras. Området trafikskatter befinner sig i ständig utveckling, där teknikutveckling och miljökrav påverkar våra arbetsuppgifter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbetstid och fritid.
Du tillhör en trafikskattesektion på punktskatteenheten på storföretagsavdelningen, med placering i Ludvika.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
• ha en god analytisk förmåga för att kunna göra bedömningar och fatta beslut
• självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat men samtidigt ha en god samarbetsförmåga och stötta andra för att nå gemensamma mål
• vara hjälpsam, serviceinriktad och bemöta andra med vänlighet och respekt
• kunna uttrycka dig enkelt och tydligt i tal och skrift
Du ska även ha:
• en högskoleutbildning om minst 180 hp/120p inom en för arbetet relevant inriktning alternativt en avslutad gymnasieutbildning med minst tre års aktuell arbetslivserfarenhet inom ett för arbetet relevant område
Det är önskvärt att du någon eller några av följande erfarenheter:
- erfarenhet av kundservice där du besvarat frågor via telefon och e-mail
- erfarenhet av att göra självständiga bedömningar i egna ärenden, exempelvis från myndighet, bank eller försäkringsbolag.
- erfarenhet av handläggande arbetsuppgifter i vägtrafikregistret.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.