OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du göra skillnad för de brottsbekämpande myndigheterna och skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom utlämnande av handling kommer du att ha ett lärorikt arbete som innebär kvalificerad handläggning, snabba beslut och myndighetssamverkan.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Dina arbetsuppgifter som handläggare innebär i huvudsak att lämna ut allmänna handlingar/uppgifter från Skatteverkets olika verksamhetssystem. Begäran om utlämnande kommer båda från offentliga aktörer och allmänheten. I dina arbetsuppgifter ingår att bedöma vilka uppgifter som är relevanta i ärendet genom att till exempel kontakta myndigheter via telefon och mejl. Du ska även göra en sekretessprövning utifrån lagar och regler. Utlämnandet kan ske både muntligt och skriftligt. Du kommer handlägga kvalificerade ärenden men en stor del enklare mängdärenden förekommer också.
Du handlägger dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra.
Placeringsort för anställningen är Umeå. Du tillhör skattesektion 7 på skatteenhet 12.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha hög servicekänsla med kundfokus och gott bemötande
- vara bra på att samarbeta och dela med dig av dina kunskaper
- ta ansvar för att driva ditt eget och gruppens arbete framåt
- ha en god kommunikativ förmåga
- ha förmåga att strukturera ditt arbete eftersom du kommer att hantera stora mängder av handlingar.
Du ska även ha:
- avslutad och relevant högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom exempelvis ekonomi, juridik, rättsvetenskap eller samhällsvetenskap.
Det är önskvärt att du har minst tre års aktuell arbetserfarenhet av handläggning och gärna hos en statlig myndighet.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.