OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Liv, lust och läge blir livskvalitet i Hjärtat av Bohuslän! Allt fler upptäcker Uddevalla som en attraktiv plats att bo och leva i. Kommunen växer stadigt och har idag dryga 53 000 invånare. Uddevalla har med sin placering vid hav, skog och fjäll en omväxlande och vacker natur.
Handeln är stark och kommunen har ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och samverkan. Uddevalla kommun är i ett expansivt skede med stora etableringar inom handel samt satsningar på ett maritimt centrum.
Beskrivning
Integrationsenheten i Uddevalla kommun är organiserad under Kommunledningskontoret och Arbetsmarknadsavdelningen.
Här arbetar bla etableringskoordinator, integrationssamordnare och samhällskommunikatörer med att ta emot personer som fått uppehållstillstånd, samhällsorientering för nyanlända, matcha våra nya invånare med samhällsguider mm. På Integrationsenheten arbetar vi aktivt och övergripande med alla kommunens förvaltningar för att få en förbättrad mottagning, etablering och integration med särskilt fokus på bra språkundervisning, samhällsinformation och allas möjlighet att få arbete och studier utifrån behov. Antalet nyanlända med anvisning i Uddevalla kommun förväntas öka kraftigt. Vi behöver därför utöka Integrationsenheten med ytterligare två tjänster som handläggare, denna annons gäller en tjänst med inriktning mot etablering och samhällsorientering.
Arbetsuppgifter
Som handläggare med fokus på etablering och samhällsorientering är du med och planerar för nyanlända. Samhällsorientering är en utbildning på modersmål med en omfattning på 60 timmar, där nyanlända får kunskap om Sverige inom olika områden. Uddevalla kommun är en av utförarna av samhällsorienteringen i Fyrbodal kommunalförbund, som är den samordnande organisationen i vår delregion. Som handläggare kommer du att ägna en del av din arbetstid till administration, t.ex. registrera deltagare i vårt administrativa system, ringa till deltagare, samverkansmöten och uppföljningsmöte med tex Arbetsförmedlingen. Den andra delen av din arbetstid består av pedagogiskt arbete; informera om vad samhällsorientering innebär för nyanlända i storgrupp, att ha Samhällsorientering en gång i veckan på t.ex. arabiska samt att täcka upp vid sjukdom. Du kommer att delta i utvecklingsarbetet av Samhällsorientering samt av etableringen som sker både lokalt i vår kommun men också med våra samverkansparter i Fyrbodal. För att göra ett bra arbete krävs att du är serviceinriktad, noggrann samt van vid att arbeta med datorer. Det är en merit om du har språkkunskaper i arabiska. Tjänsten kan innebära att du ihop med etableringskoordinator kan behöva rapportera både muntligt och skriftligt till både politiker och tjänstemän. Utöver dessa arbetsuppgifter kan det även ingå annat vardagligt administrativt och praktiskt arbete utifrån behov på integrationsenheten.
Kvalifikationer
Högskoleutbildning med social/samhällsvetenskaplig/pedagogisk inriktning. Du ska ha datavana och god erfarenhet av arbete där möten med människor i olika sammanhang ingått i arbetsuppgifterna. Det är meriterande om du har erfarenhet av projektledning, verksamhetsutveckling och dylikt, samt kunskap om olika kulturer och om det svenska samhället. Det är en fördel om du har kunskap om integration och etablering, samt att du har arabiska språkkunskaper. Som person, ska ha du ha lätt för att skapa kontakter med andra, dvs god social förmåga och lätt kunna samverka med andra kommuner och andra huvudmän som kommunen behöver samverka med. Du ska kunna arbeta självständigt, strukturerat och noggrant, men samtidigt ha förmåga att hitta flexibla lösningar. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du är trygg, stabil, har självinsikt samt är driven och uthållig. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Du kommunicerar på ett tydligt sätt. Du väger samman komplex information, olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Du planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt. Du ska kunna informera muntligt och producera egna dokument och informationsmaterial, vilket ställer krav på att du ska kunna uttrycka dig bra i tal och skrift och ha datavana med att arbeta med MS Office.
Villkor
Körkort och bil, samt datavana
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har en permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet skall uppvisas vid intervjutillfället.
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.
Vår värdegrund är Öppenhet, Respekt och Professionalitet och beskriver vårt förhållningssätt i mötet med våra kunder, kommuninvånare och brukare.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annette Nyman / Verksamhetsledare
0522-69 60 49
Britt Ahrin, Chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 5696628
Malena Jansson, konsulent
0522-696136
Helene Albertsson, konsulent
0522-696123
Britt Ahrin, chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 569 6628
Malena Jonsson, konsulent
0522-696136
Åsa Andersson, Personalchef (nås from 16/3)
0522-69 7722
Karin Wånggren, Lönechef
0522-696073
Åsa Andersson, Personalchef
0522-69 7722 (nås fr.o.m. 16/3)
Agneta Andersson, HR-strateg
0522-696078