OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tysk-Svenska Handelskammarens avdelning i Malmö söker en handläggare för internationell miljöredovisning (producentansvar) med kunskaper i tyska.
För mer information om Tysk-Svenska Handelskammaren se www.handelskammer.se.
Vår avdelning för miljöredovisning expanderar och vi söker därför ytterligare en handläggare för miljöredovisning (producentansvar) för att förstärka vårt kontor i centrala Malmö. Vi erbjuder våra kunder tjänster som gör att de kan fullgöra sina skyldigheter enligt producentansvaret i mer än 10 länder. Vårt fokus är att erbjuda bra rådgivning (nyheter och förändringar), samt förenkla administrationen och ta hand om grundläggande registreringar och rapportering.
ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare arbetar du självständigt med löpande miljöredovisning, hämtar in kostnadsförslag (från olika aktörer i Europa), tecknar licensavtal, skapar bokslutsdokumentation och årsredovisningar (för producentansvaret) samt ger viss rådgivning till import- och exportföretag när det gäller regler för återvinning och märkning av förpackningar samt produkter i Sverige, Tyskland och andra EU-länder. På sikt kommer du även att ansvara för en egen kundgrupp.
Bland dina arbetsuppgifter kan nämnas:
Personlig kontakt med våra medlemmar och kunder samt samarbetspartners inom EU
Rådgivning om återvinningsregler
Ansökan om återvinningsavtal
Klassificering av förpackningar och produkter
Förvaltning av förpacknings- och produktuppgifter i egen databas och i externa system
Insamling, mottagande och bearbetning av statistik från producenter
Beräkning och redovisning av återvinningsavgifter online
Registrering av producenter i förpacknings- och produktregister
Praktisk vägledning kring märkning av förpackningar och produkter
Vara delaktig i utformningen av informationsmaterial, artiklar och nyhetsbrev
Fakturering och kundvård
Representationsuppgifter, som att t ex ta emot gäster och kunder, samt att vara behjälplig vid event, workshoppar och regionalt medlemsarbete
KVALIFIKATIONER
Vi tror att du har erfarenhet och sinne för siffror samt är strukturerad och noggrann i det dagliga arbetet. En bakgrund inom ekonomi, lägst gymnasiekompetens eller motsvarande är lämpligt. Du behöver även kunna läsa och förstå juridiska texter och regelverk. Att du kan kommunicera på tyska, svenska och engelska samt har mycket goda kunskaper i Excel (göra beräkningar samt skapa pivottabeller) och övriga Office-produkter är ett krav. Vidare behövs en hög social förmåga för att kunna skapa och upprätthålla relationer med kunder och samarbetspartners.
Miljöredovisning är meriterande men inget krav, det viktigaste är att du är beredd att lära dig något nytt och har en stark vilja att utvecklas. Du kommer att få en grundlig intern utbildning samt deltar regelbundet vid workshoppar för att fortsätta hålla dig uppdaterad om regelverket i olika länder.
Då vi är ett litet team är din personlighet en viktig faktor för oss. Vi hoppas att du är öppen och glad och har en stor portion humor. För en person med egen drivkraft finns det stora möjligheter att komma med egna förslag på lösningar i samband med att avdelningen växer och utvecklas.
ÖVRIGT
Månadslön enligt överenskommelse. Ange löneanspråk i ansökan. Tjänsten är företrädesvis på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vid frågor kontakta avdelningschef Norman Karsch på +46-40-30 49 41 (norman.karsch@handelskammer.se) eller HR-ansvarig Carina Anté på +46-8-665 18 66 (carina.ante@handelskammer.se).
Kontaktpersoner på detta företaget
Ninna Suhr Poulsen
+45 33 41 10 45
vice vd Karl-Heinz Gössling
08-6651821
avdelningschef Norman Karsch
040-304941
070-6215670