Handläggare – internationell samordning

Handläggare – internationell samordning

Arbetsbeskrivning

Om jobbet 
Du kommer att arbeta inom ramen för vår internationella process och bidra i arbetet med internationella möten, framförallt inom sjöfartsområdet. Du kommer att ha en nyckelroll i arbetet relaterat till FN:s specialorgan för sjöfart, IMO. Du kommer att medverka i arbetet med samordning kopplat till förberedelser inför internationella möten, upprättande av instruktioner, dokumenthantering och rapportering efter internationella möten. Du kommer t.ex. ha ansvar för att beredning inför internationella möten sker i rätt tid, fördela underlag till rätt person för vidare hantering, granska att formaliakrav är uppfyllda och sammanställa instruktioner. Du kommer även att ha ansvar för en stor del av kommunikationen med de internationella organen, som ofta sker genom olika it-system. En viktig del av arbetet är dokument- och ärendehantering. Sammantaget är det viktigt för oss att du är en mycket noggrann, strukturerad och ansvarstagande person.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett modernt chefs- och medarbetarskap samt ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsplats som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltagna antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen. 

Du kommer att



• bistå våra internationella samordnare i förberedelserna inför internationella möten
• upprätta och bereda delegationsbeslut och underlag till förhandlingsfullmakter
• granska formalia och språk i svenska inlagor/dokumentation som ges in till internationella organ
• hantera skriftlig kommunikation med de internationella organen
• arbeta i de it-system genom vilka Sverige kommunicerar med och rapporterar till vissa internationella organ
• hantera handlingar från internationella organ
• bistå i arbetet med att omhänderta resultat efter internationella möten, såsom beslut och rapporter
• sprida information, både internt och externt, om det internationella arbetet, vilket bl.a. innefattar ansvar för att uppdatera material på myndighetens intranät och externa webbsidor
• dokument- och ärendehantering, t.ex. svara för registrering av handlingar i vårt diarieföringssystem
• medverka i sektionens utveckling av arbetssätt både inom ramen för det internationella arbetet och i arbetet med vår regelimplementering  

Du måste ha


• relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av dokument- och ärendehantering
• erfarenhet av administrativt arbete i it-system
• mycket god förmåga att uttrycka dig både skriftligt och muntligt på svenska och engelska
• mycket goda kunskaper i Office-paketet.

Det är meriterande om du också har


• erfarenhet av arbete i en koordinerande roll, att arbeta som ”spindeln i nätet”
• erfarenhet av arbete som styrs av/kräver hänsyn till komplexa regelverk/rutiner/procedurer (t.ex. internationellt arbete inom EU eller FN)
• en särskild administratörsutbildning
• erfarenhet av att arbete som handläggare eller administratör inom statlig myndighet
• erfarenhet av publicering av information på webben

Vi vill att du


• har ett mycket gott ordningssinne och en hög ansvarskänsla 
• är noggrann och kvalitetsmedveten
• är strukturerad
• har en hög grad av integritet
• är serviceinriktad och har lätt för att samarbeta med andra
• kan arbeta självständigt under eget ansvar
• har en god social förmåga
• har ett starkt intresse att lära nytt och utvecklas i din roll
• är flexibel och har förmågan att anpassa dig efter nya förutsättningar och vara öppen för ny teknik
• är stresstålig och har förmågan att kunna prioritera vid hög arbetsbelastning.  

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Intresserad?
Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping. Vi vill att du börjar så snart som möjligt. Vi tillämpar normalt provanställning.

Du är välkommen att kontakta sektionschef Marina Angsell, 010 – 495 10 32 marina.angsell@transportstyrelsen.se.
Saco, Niklas Athley och ST, Mats Anderzén nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2021-2825.  Vi behöver din ansökan senast den 9 maj 2021. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 april 2021
  • Ansök senast: 9 maj 2021

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024

Handläggare till Barn-och ungdomskontoret

Handläggare till Barn-och ungdomskontoret

22 november 2024