OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om enheten
I 21: Från fjäll till hav, för försvaret av nedre Norrland. Västernorrlands regemente med Jämtlands fältjägarkår söker en handläggare för IT/Ledningsstödsystem (HL IT/Ledsyst).
Den 16 januari 2022 återetablerades Västernorrlands regemente med Jämtlands fältjägarkår, I 21. Ett nytt regemente, men med månghundraåriga traditioner i såväl Västernorrland som Jämtland.
Vi är ett regemente, men med verksamhet på två orter. I både Sollefteå och Östersund utbildar vi värnpliktiga soldater för tjänstgöring i det nya moderna infanteriet under vår stolta devis ”Från fjäll till hav, för försvaret av nedre Norrland”. Under de kommande åren kommer verksamheten att öka successivt i såväl Sollefteå som Östersund och vi söker därför kontinuerligt nya medarbetare som vill vara med om att bygga det nya infanteriregementet i nedre Norrland.
Befattningen erbjuder
HL IT/Ledsyst arbetsleds av Ledningssystemchefen (C G6) vid regementsstaben I 21. C G6 stödjer chefen Västernorrlands Regemente I 21, med direkt underställda chefer/förband inom sakområdet ledningsstödsystem (IT och samband) syftande till att effektivt kunna leda verksamheten. Du kommer att ha ett nära samarbete med säkerhetschef, IT-säkerhetschef och IT-chefen, men arbetsleds av Ledningssystemchefen C G6. Vid en avdelning, arbetar normalt såväl militär- som civil personal och arbetet sker inom både planeringsprocessen och i genomförandeprocessen.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
IT/Ledsyst bereder för IT-infrastruktur och ledningsplatsers tekniska utrustning, handläggaren genomför utredningsuppdrag, stödjer i beredningar och deltar i arbetsgrupper inom IT- området samt utgör kontaktperson mot FM driftorganisation samt Fortifikationsverket gällande IT-infrastruktur/byggärenden. I arbetsrollen stödjer du i kravställnings-, auktorisations- och ackrediteringsprocess/ärenden samt handlägger remisser och ärenden. Du ska vara beredd att stödja vid sambandsberedningar, mobiliseringsplanering och kunna biträda vid handläggning/administration av IT- och telefoni beställningar samt kunna genomföra avrop av IT tjänster vid I 21 i rollen som behörig beställare.
KRAV
Kvalifikationer
• Mycket goda IT-kunskaper med långvarig dokumenterad erfarenhet
• Eftergymnasial utbildning med inriktning mot nätverks-/server- drift och administration eller motsvarande kunskaper som av arbetsgivaren kan bedömas likvärdiga
• Förmåga att kommunicera på engelska
• Körkort B
Personliga egenskaper
• Är ansvarstagande och initiativrik med god förmåga att såväl självständigt som i arbetslaget driva arbetet framåt
• Är en lagspelare med god samarbetsförmåga som sätter gruppens resultat före dina egna
• Är noggrann samt har förmågan att växla tempo när så krävs
• Har förmåga att arbeta självständigt, att se helheten och fatta beslut i linje med högre chefs vilja
• Är flexibel och beredd att arbeta under provisoriska förhållanden
För att trivas i rollen som handläggare IT/Ledsyst är det viktigt att du har god uthållighet och är kommunikativ, pedagogisk, strukturerad.
Vi förutsätter att du delar Försvarsmaktens värdegrund, allas lika värde.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet vid rekryteringen
MERITERANDE
• Kunskap om Försvarsmaktens (FM) IT-process eller motsvarande IT-processer
• Kunskap att beställa, hantera och följa upp IS/IT- och telefoni beställningar
• Har god verksamhets- och IT-kunskap om (FM), samt kunskaper av IS/IT system
• Har erfarenhet/kunskap av ledningsstödsystem
• Har erfarenhet av planering/stabsarbete eller motsvarande
• Har erfarenhet av konfiguration av radio och sambandsmateriel
• Har erfarenhet/kunskap om Försvarsmaktens verksamhet i stort.
• Har ett högt säkerhetsmedvetande
Övrigt:
Anställningsform: civil tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.
Sysselsättningsgrad: heltid
Arbetsort: Sollefteå
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Befattningen innebär att tjänsteresor och utbildning på annan ort förekommer, även deltagande i övningsverksamhet kan innebära frånvaro och att arbetet bedrivs under andra tider än ordinarie arbetstid.
För upplysningar om befattningen kontakta:
Chef G6 Mats Lindell 0730-526704; e-post: mats.lindell@mil.se
Fackliga företrädare:
Följande kontaktpersoner kan nås via Försvarsmaktens växel – 08-788 75 00
• OF I 21 – Patrik Eriksson, 072-557 33 37 of-i21@mil.se
• SEKO – Martin Sivertsson, 070-629 06 51
• OF Bothnia, of-bothnia@mil.se
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 2022-12-23. Din ansökan bör innefatta ditt CV, intyg och betyg samt ett ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för tjänsten.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:
Försvarsmakten ska växa och nu behöver vi dig i vårt lag. Riksdagen har fattat beslut om att återetablera sex nya förband, där Västernorrlands regemente med Jämtlands fältjägarkår (I 21) är ett av dem. Förbandet kommer att ha verksamhet på två orter, Sollefteå och Östersund, och bland annat ansvara för att utbilda och vidmakthålla två skyttebataljoner och en militärbas. I 19 stödjer etableringen och nu ska vi anställa personal till I 21.
Inom Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.
En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.
Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.