OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.
Dnr 2021/029646
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad och bidrar till en bättre arbetsmiljö så att ingen ska bli sjuk, skadas eller dör av sitt arbete? Då kan detta vara något för dig!
Vi söker en sakkunnig handläggare som tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare ska arbeta med frågor inom kognitiva funktioner och organisatorisk och social arbetsmiljö. Tjänsten är placerad i Solna, på avdelningen för regler, enheten för människa och omgivning.
Enheten ansvarar för frågor inom organisatorisk och social arbetsmiljö, tillgänglighet i arbetsmiljön, arbetsmedicinska området, arbetsanpassning, unga i arbetslivet, ergonomi och arbetsplatsens utformning. Vi samarbetar med andra sakkunniga inom övriga arbetsmiljöområden.
Ditt nya arbete
Som sakkunnig handläggare kommer du att ha omväxlande arbetsuppgifter inom ditt område kognitiva funktioner, organisatorisk och social arbetsmiljö, tillgänglighet, krisstöd samt kränkande särbehandling. Tillsammans med kollegor hanterar du frågor om olika faktorers betydelse för människans kognitiva funktioner, såsom den fysiska utformningen av arbetsplatser i skilda miljöer.
Vi söker en person med grundkompetens inom psykologi med fördjupning/vidareutbildning inom neuropsykologi och erfarenhet av att tillämpa kunskaperna på organisatorisk nivå.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Föreskriftsarbete; skriva regler och vägledningar, besvara frågor om tillämpningen
- Sakkunnigt stöd till andra handläggare, jurister och arbetsmiljöinspektörer
- Handlägga och administrera myndighetsärenden, till exempel departements- och myndighetsremisser
- Ta fram vägledande material samt driva utveckling inom sakområdet med fokus på intressenter
- Delta i standardiseringsarbete, nationellt och internationellt
- Företräda myndigheten, exempelvis i möten med arbetsmarknadens parter och intressenter
- Besvara frågor från massmedia, till exempel i direktintervjuer
- Planera och delta i utbildningar, konferenser och seminarier bland annat för arbetsmiljöinspektörer.
Kvalifikationskrav
Du ska vara/ha:
- Legitimerad psykolog
- Mycket goda teoretiska kunskaper inom sakområdet och minst 5 års erfarenhet av arbete inom detta.
- Mycket god samarbetsförmåga med personer som har vitt skilda/ olika kompetenser
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift, och vid behov även på engelska.
- Erfarenhet och vana att föreläsa och hålla presentationer För att lyckas i uppdraget behöver du vara bra på att tillämpa, utveckla och dela med dig av din kunskap inom ditt sakområde, samt se den i ett sammanhang.
Du har en god analytisk förmåga och kan grunda dina ställningstaganden utifrån vetenskap och praktisk erfarenhet. Du har lätt att sätta dig in i nya arbetsuppgifter och ämnesområden. Du är bra på att planera och organisera ditt arbete och hålla tidsplaner. Du kommunicerar tydligt och välstrukturerat samt anpassar språket till målgruppen. Du är en lagspelare och en god och lyhörd lyssnare. Du samarbetar och kommunicerar väl med andra och kan skapa nätverk både internt och externt. I myndighetsrollen finns lagstadgade krav som sätter ramar för arbetet, och du behöver följa de regler, policys och rutiner som styr myndighetens verksamhet. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Det är meriterande om du har:
- Kunskap inom tillgänglighet
- Kunskap om arbetsmiljölagstiftningen
- Erfarenhet av forskning
- Vana av att kommunicera med massmedia.
Mer om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och är för närvarande placerad i Solna. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om 6 månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida av.se/arbeta hos oss.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Som medarbetare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar till helheten genom att visa engagemang och hänsyn i samarbetet med andra. Du agerar efter våra värdeord trovärdig, kommunikativ och offensiv och du har ett likabehandlingsperspektiv i din vardag. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.
Om du har frågor
Frågor om anställningen besvaras av enhetschef Christina Jonsson. Facklig kontaktperson är för Saco Mirja Johansson och för fackförbundet ST Magdalena Lee Falk samt för Seko, Jenny Bengtsson. Samtliga nås via telefonväxeln 010-730 90 00.
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Välkommen med din ansökan senast den 30 maj 2021. Ansök genom att klicka på länken nedan.
Om avdelningen
Avdelningen för regler skriver och ansvarar för regler och föreskrifter, som utöver arbetsmiljölagen, styr hur en bra arbetsmiljö ska vara. Vi är ett femtiotal handläggare som är sakkunniga inom till exempel de kemiska, ergonomiska och tekniska områdena. Vi medverkar också som svenska representanter vid utarbetande av EU-direktiv och standarder, stöttar och medverkar vid arbetsmiljöinspektioner samt utför marknadskontroll. Avdelningen har en stab som bland annat följer upp författningsarbetet och arbetar övergripande med myndighetsärenden och remisser.
Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö och arbetstider följs av företag och organisationer. Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och att förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi är idag ca 650 medarbetare fördelade på totalt 11 orter i Sverige.