OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Trivs du med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Inom folkbokföringen har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär många kontakter, utredningar och beslutsfattande.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Du kommer till stor del att arbeta med kontrollbesök. Skatteverket har sedan den 1 september 2022 en ny lagstiftning på området och ser att vi behöver bli fler kollegor som arbetar med detta. Skatteverket får göra besök hos privatpersoner och på fastigheter som ett led i våra utredningar. I dina arbetsuppgifter ingår också att arbeta som handläggare med utredningar, där det ingår att fatta beslut i olika folkbokföringsärenden. I teamet kommer ni också att ha uppdrag som innebär att arbeta förebyggande i samverkan med olika aktörer. Till exempel kan det röra informationsinsatser till andra samhällsaktörer.
I din arbetsvardag möter du människor med olika bakgrund och begär in kompletteringar via telefon, brev, personliga besök och digitala brevlådor i din kontakt med privatpersoner och andra myndigheter. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov och du behöver vara mycket flexibel. I den mån verksamheten kräver kan arbetstiden bli förlagd till vissa kvällar och tidig morgon. Det kan förekomma resor inom tjänsten i Sverige. Du driver dina ärenden självständigt och jobbar aktivt med att välja effektiva lösningar. Vi arbetar teambaserat och du har ett nära samarbete med kollegorna i ditt team.
Vi arbetar med ständiga förbättringar i vardagen och ser gärna att du har ett intresse för att utveckla arbetet. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör en virtuell folkbokföringssektion på Folk- och fastighetsavdelningen med placering i ett team i Göteborg.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- se helheten, vara flexibel och ha kundfokus
- tala och skriva enkelt och tydligt på svenska och engelska
- vara bra på att samarbeta och bidra till att teamet utvecklas och når sina mål
- vara strukturerad
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.
Du ska även ha:
- relevant högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom t ex samhällsvetenskap eller beteendevetenskap alternativt en polisexamen tillsammans med minst ett års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från statlig myndighet
- B-körkort.
Det är önskvärt att du talar fler språk utöver svenska och engelska. Det är även önskvärt att du har aktuell och relevant erfarenhet av inspektionsverksamhet, kontrollbesök eller liknande besök utanför arbetsplatsen. Det är även önskvärt att du har aktuell och relevant erfarenhet från statlig myndighet t ex Polismyndigheten eller Migrationsverket.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.