Handläggare krisberedskap

Arbetsbeskrivning

ARBETSUPPGIFTER Länsstyrelsen söker för visstidsanställning en handläggare till Beredskapsfunktionen. Beredskapsfunktionen består av fem personer som gemensamt arbetar med handläggning av ärenden utifrån Länsstyrelsens ansvar för krisberedskap och höjd beredskap enligt Förordningen med länsstyrelseinstruktion samt Lagen om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelse i fredstid och höjd beredskap (LXO). Beredskapsfunktionen arbetar vidare med tillsyn och uppföljning utifrån Länsstyrelsens ansvar enligt lagen om skydd mot olyckor (LSO). Beredskapsfunktionen samverkar med och ger stöd och råd till länets kommuner, landstinget, Polismyndigheten och Försvarsmakten. Beredskapsfunktionen arbetar även med uppföljning av kommunernas förmåga enligt LXO och LSO. I tjänsten ingår arbetsuppgifter inom de ovanstående beskrivna arbetsområdena. Du kommer även specifikt att arbeta med: - och leda arbetet med risk och sårbarhets-analyser och beroendeanalyser för samhällsviktig verksamhet. - Delta i beslut om farlig verksamhet enligt LSO - Delta i tillsyns- och olycksutredningverksamhet enligt LSO. - Delta i arbetet med riskbedömningar vid Länsstyrelsens plan- och samhällsberedningar. - Delta i och i vissa fall även leda arbetsgrupper, internt inom Länsstyrelsen och externt med kommuner inom Jönköpings län och andra länsstyrelser i Sydsverige - Handläggning av remisser. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med goda kunskaper inom samhällsskydd och beredskap. Lämplig utbildningsbakgrund är högskoleutbildning, brand- eller riskingenjörs-utbildning, eller att du på annat sätt har goda kunskaper inom samhällsskydd och beredskap. Du bör ha erfarenhet av att arbeta i och att leda projekt. Viktiga egenskaper är att du är lyhörd, har goda pedagogiska och organisatoriska egenskaper, god samarbets- och samverkansförmåga och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, även på engelska. Erfarenhet från arbete med riskhanteringsfrågor i samhällsplanering, krishantering/-ledning och verksamhetsuppföljning/utvärdering är meriterande. Körkort krävs för tjänsten. Tjänsten är säkerhetsklassad varför du måste vara svensk medborgare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ewelina Axell
036-39 50 00 (vx)
Gunnel Stamming
036-39 50 00
Lars Sandberg
036-39 52 23
Jan-Ola Karlsson

Sofia Ellergård
036-39 52 82
Malin Lingefelt
036-39 50 00
Maarit Hanholmen
036-39 50 00 (vx)
Peter Blomsterberg
036-39 50 00 (vx)
Jurist, bitr. enhetschef Ulrika Källberg
010-22 36 000
Enhetschef Rättsenheten Anna Adholmer
010-22 36 000

Sammanfattning

Besöksadress

Hamngatan 4 55186 Jönköping
None

Postadress

Hamngatan 4
Jönköping, 55186

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024