OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KANSLIET FÖR KRISHANTERING Ett kansli för krishantering i Regeringskansliet ska inrättas i Statsrådsberedningen.Kansliet ska ansvara för att utveckla, samordna och följa upp Regeringskansliets krishanteringsarbete.Kansliet ska verka inom tre områden; omvärldsbevakning och lägesbild, krishantering samt analys.Under normala förhållanden ska kansliet bedriva omvärldsbevakning, utveckla och följa upp Regeringskansliets krishanteringsförmåga, ansvara för utbildning och övning samt ta fram analyser av hot och risker som kan drabba Sverige.Vid kriser ska kansliet larma, kunna initiera arbetet, stödja beslutsfattare i Regeringskansliet samt samordna underlag.Kansliet kommer att ledas av en chefstjänsteman samt en biträdande chef.KANSLIET FÖR KRISHANTERING SÖKER HANDLÄGGARE (KRISKOMMUNIKATION OCH INFORMATION) Arbetsuppgifterna innebär att du som handläggare vid sektionen för krishantering kommer att arbeta med att utveckla och utarbeta arbetsformer och rutiner för kriskommunikation och information.Viktiga uppgifter kommer inledningsvis att vara att delta i utvecklingen av verksamheten inom sektionen.Vid kriser ska du kunna delta i stabsarbetet i kansliet och i kriskoordineringscentret.Du förväntas själv kunna leda projekt och kunna ingå i arbetsgrupper inom kansliet och tillsammans med andra departement.Arbetet sker i nära samverkan med berörda departement, myndigheter och organisationer.Du ska också vara beredd att arbeta obekväma arbetstider vid behov.vi söker dig som har akademisk examen eller motsvarade och som har erfarenhet av arbete inom liknande verksamhet.Du har relevant arbetslivserfarenhet.Du är noggrann, välorganiserad och har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska.Din personlighet präglas av öppenhet, samarbetsvilja, ett stort mått av flexibilitet och gott omdöme.Du ska vidare ha god förmåga att arbeta tillsammans med andra, förmåga att kunna arbeta självständigt, erfarenhet av arbete med kriskommunikationsfrågor eller krisinformation, erfarenhet av att arbeta i Regeringskansliet eller inom annan för tjänsten relevant verksamhet, god förmåga att bygga och upprätthålla nätverk, god förmåga att företräda kansliet, goda språkkunskaper i engelska (kunskaper i andra språk är meriterande) samt internationell erfarenhet (meriterande).Tjänsten är placerad i säkerhetsklass.Mer information hittar du på www.regeringen.se, Publikationer, Krishantering i Regeringskansliet.