OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Handläggare kundrelationer
med placering i Norrköping
Att arbeta som handläggare kundrelationer på Sjöfartsverket
Som handläggare kommer du att tillhöra enheten Anlöpstjänster. Anlöpstjänster tillhör Affärsavdelningen, vilken är en del av Sjöfartsverket som präglas av att sätta kunden och näringen i fokus.
Sjöfartsverket och Anlöpstjänster arbetar mot ett stort och verksamhetsnära kundsegment. Det är av stor vikt att relationerna mellan Sjöfartsverket och våra kunder vårdas och förvaltas på ett sätt så att alla iblandade parter känner sig nöjda. Branschen är i en digital transformation, en förändringsresa och Anlöpstjänsters uppdrag är att bidra till digitaliseringen av anlöpet:
I detta är kunden och våra relationer till kunden mycket avgörande i hur väl vi lyckas med digitaliseringen och de transportpolitiska målen att flytta mer gods till sjön.
Arbetsuppgifter
Som handläggare på Anlöpstjänster är ditt ansvar att verka som rådgivare och stöd/support för våra kunder genom hela anlöpsprocessen (back office). Mycket av kommunikationen sker via telefon, men även på mail. Under 2020 planeras införande av kommunikation via chatt. Du hanterar serviceärenden, utskick, aviseringar och påminnelser.
Ditt ansvar innebär också att följa upp den information som både våra kunder och andra myndigheten behöver för att göra ett fullständigt och korrekt anlöp med rätt avgifter. Detta görs genom att aktivt kontrollera, analysera och följa upp anlöpet samt komma med förslag på åtgärder vid avvikelser.
Du kommer att ha mycket kontakter med interna verksamhetsspecialister och i rollen ingår administration rörande anlöpet, såsom farledsdeklarationer, restitutioner, kontroller, stickprover, ärendehantering, support via telefon och webb.
Som handläggare har du också ett ansvar att stötta förvaltningen kring digitaliseringen av Sjöfartsnära Tjänster (förvaltningsobjekt) med t ex verksamhetsrelaterade acceptanstester och ständiga förbättringar. I uppdraget ingår också att tillsammans med dina kollegor utveckla och digitalisera Sjöfartsverkets Anlöpstjänster. Då vår verksamhet finns över hela landet kan vissa resor i tjänsten förekomma.
Vem är du?
Vi ser att du minst har minst treårig gymnasieutbildning med inriktning ekonomi, logistik eller IT. Det är meriterande med eftergymnasial utbildning inom dessa områden. Ett krav är att du har erfarenhet från administrativ roll/kundkontakt/kundtjänst/IT support. Vi ser att du har goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Arbetet kräver att du har goda kunskaper i Officepaketet och Excel.
Har du erfarenhet av något/några av nedanstående områden är det meriterande:
Ekonomiadministration
Juridik
Statistik
Support via telefon, mail, chatt
Användning av engelska i det dagliga arbetet
Då tjänsten innebär både interna och externa kontakter söker vi dig som är serviceinriktad och trivs med tät kundkontakt i ditt arbete. Som person är du initiativtagande, eftertänksam och problemlösande.
Vi söker dig som brinner för kommunikation och service. Du kommer att arbeta i en bred roll med Sjöfartsverkets användare och kunder i fokus. Du besitter en god administrativ förmåga och har kundserviceerfarenhet från en liknande roll. Du kommer gärna med egna initiativ och är positiv till förändringar. Du har god prioriteringsförmåga och kan växla mellan dina arbetsuppgifter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Tjänsten är säkerhetsklassad innan anställning genomförs en säkerhetsprövning och registerkontroll. Du måste vara svensk medborgare men får gärna ha utländsk bakgrund.
Vi erbjuder dig
Du får möjlighet att bli en del av Sjöfartsverket - Sveriges vackraste arbetsplats. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och det finns goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv.
Sjöfartsverket – en jämlik arbetsplats
På Sjöfartsverket förväntar vi oss att alla våra medarbetare agerar på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Det är en självklarhet för oss att arbeta aktivt för jämställdhet och mångfald och vi tar för givet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Tjänsten är en tillsvidaretjänst och kommer tillsättas snarast eller enligt överenskommelse. Provanställning tillämpas. Intervjuer kan komma att ske löpande, vänta därför inte med att skicka in din ansökan.
Upplysningar:
Chef Anlöpstjänster, Maria Filipsson, 010-478 50 65.
Rekryteringsspecialist, Anna Sandberg, anna.sandberg@sjofartsverket.se
Vi undanber oss ansökningar via mail och hänvisar till att ansöka via ansökningsformulär i annons.
Fackliga företrädare:
SACO Benjamin Hell, ST-Sjöfart Tapani Hoffrén, SEKO Olof Boman, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00.
Registrera din ansökan senast den 15 mars 2020.
Diarienummer: 20-01026
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.