OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är regeringens representant i länet och arbetar för att främja Uppsala läns utveckling. Vi verkar som en samlande kraft för länet och har verksamhet inom samhällsplanering, lantbruk och landsbygd, krisberedskap, miljö och natur, sociala frågor, kulturmiljö, klimat och energi och allmän förvaltning. I dessa verksamheter har vi i vår ärendehantering ett ansvar att väga olika sakintressen mot varandra. Vi arbetar för att nationella mål ska få genomslag och samordnar olika samhällsintressen samt främjar samverkan mellan olika aktörer i länet. Vi ger bidrag och stöd till olika verksamheter och ser till att lagar och riktlinjer följs.
På länsstyrelsen i Uppsala län arbetar cirka 220 personer. Landshövdingen är chef för länsstyrelsen. Vi är en arbetsplats som präglas av kunskap, öppenhet och engagemang.
ARBETSUPPGIFTER
Enheten för landsbygdsutveckling söker handläggare av stöd och utbetalningar inom Landsbygdsprogrammet. Som handläggare arbetar du både med företagsstöd, projektstöd och miljöinvesteringar, och insatserna riktar sig till främst småföretagare och ideella organisationer på landsbygden.
Arbetsuppgifterna består av att handlägga ansökningar om stöd utifrån förordningar och urvalskriterier för olika åtgärder i programmet, samt att handlägga ansökningar om utbetalningar genom ekonomisk granskning av rekvisitionsunderlag och verifikationer. Samarbeten sker inom enheten och mellan enheter på myndigheten. Extern kommunikation sker främst med stödmottagare och med Jordbruksverket som är programansvarig myndighet.
I tjänsten ingår också visst fältarbete i form av besiktningar av olika investeringar innan slututbetalning görs.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant och lämplig akademisk utbildning som agronom, ekonom eller liknande som länsstyrelsen bedömer vara motsvarande utbildning. Erfarenhet av landsbygdsprogrammets stöd och inriktning, eller erfarenhet av annan stöd- och utbetalningshandläggning, är meriterande.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet för arbetet. Du måste vara strukturerad, noggrann och ha förståelse för fastställda riktlinjer och regelverk. Du måste också trivas med att arbeta mot tydliga mål och tidsgränser samtidigt som det krävs att ha flera handläggningsärenden på gång samtidigt. Arbetet ställer också krav på att du har en god kundkontakt, problemlösande förmåga och kan göra självständiga bedömningar.
Arbetsuppgifterna innebär många kontakter, såväl internt som externt, vilket kräver god förmåga att samverka och kommunicera. Att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska är en förutsättning. Tjänsten kräver en god datorvana och B-körkort.
ÖVRIGT
Som anställd i staten förväntas du dela den statliga värdegrunden och bidra till att utveckla en god förvaltningskultur, präglad av demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet.
Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och tar tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Läs mer på https://www.lansstyrelsen.se/dataskydd
Varmt välkommen med din ansökan!