Handläggare LSS och socialpsykiatri inom Biståndsenheten

Arbetsbeskrivning

Härjedalens kommun är en av Sveriges största till ytan och
vi servar våra invånare och besökare från våra tre kontor med huvudkontoret i
Sveg. Härjedalens kommun är en samisk förvaltningskommun, vi ser det därför som meriterande om de sökande har goda kunskaper i det samiska språket, kulturen och traditionerna.  Härjedalens kommun erbjuder sina anställda förmåner och ersättningar i
samband med högskolestudier, 
friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Härjedalens kommun arbetar med
värdegrunden att finnas till för de som bor, verkar i eller besöker kommunen på
ett professionellt och respektfullt sätt genom att ständigt utveckla och
förbättra verksamheten och servicen.

 

 



Ditt nya jobb!

Till Biståndsenheten söker vi nu ytterligare en handläggare som kan handlägga inom verksamhetsområde LSS/socialpsykiatri/äldreomsorg. Verksamhetsområdet består av 7 medarbetare där två av tjänsterna främst är riktade mot LSS och socialpsykiatri.
Som handläggare inom LSS och socialpsykiatri arbetar du med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen samt lagen om stöd till service till vissa funktionshindrade (LSS).

Vår enhet har ambitionen att ständigt vidareutvecklas och förbättras. Som handläggare hos oss får du möjlighet att bidra i utvecklingsarbetet där varje medarbetares unika kompetens tas tillvara. Du kommer till en grupp med hög kompetens och lång erfarenhet där det råder god stämning och gemenskap och där samverkan ses som en nyckel till att nå goda resultat.

Tillsvidareanställning på 100% med provanställning 6 månader med start 2024-01-01 eller enligt överenskommelse.
 Anställningsvillkor enligt avtal. Kommunen strävar efter en jämn fördelning mellan kvinnor och män samt ökad mångfald inom alla yrkesområden.
         

   

Arbetsuppgifter
Som handläggare har du ett helhetsperspektiv och utgår från individens behov. Arbetet innebär bland annat att ta emot ansökningar från den enskilde, utreda, fatta beslut samt dokumentera. I det dagliga arbetet har du kontakt med den enskilde i form av hembesök, telefonsamtal och du samverkar med slutenvården samt övrig personal och anhöriga. Vi utreder enligt modellen IBIC, Individens Behov i Centrum. Du arbetar självständigt men också i nära samarbete med kollegor, andra professioner och verksamheter både internt och externt.
Härjedalens kommun är stor till ytan och du behöver kunna resa i tjänsten på dagtid.
 
Om du trivs med omväxlande, intressanta och stimulerande arbetsuppgifter som ställer krav på förmågan att kombinera kunskap med förståelse för helheten, då är detta tjänsten för dig!

Kvalifikationer
Krav: 
-          Socionomexamen/Sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivare bedömer likvärdig. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen är ett krav. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och vara väl förtrogen med det svenska språket. Det är viktigt för oss att Du är en stabil person som kan behålla lugnet i svåra situationer. Du har ett lösningsorienterat, empatiskt förhållningssätt och är tydlig och strukturerad i ditt arbete. Du är självgående och har förmåga att ta egna initiativ för att se till att arbetet flyter på. Du har god samarbetsförmåga och lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande, både internt och externt.
 
-          B-körkort är ett krav.
 
Meriterande:
-          erfarenhet av IT-stödet Viva
-          erfarenhet av att utreda enligt IBIC (Individens behov i centrum)
 
Härjedalens kommun hör till samiskt förvaltningsområde. Om du utöver våra övriga kompetenskrav även talar Samiska, Härjedalska och/eller Jämtska är det meriterande.

Personliga egenskaper
Vi söker dig som har intresse av att arbeta med människor i situationer där livet förändras och där du blir en länk till att personen får rätt hjälp. Du har ett professionellt förhållningssätt och möter alla med respekt. Du är självständig och kan planera och strukturera din arbetsvardag samtidigt som du är flexibel och kan samarbeta med många olika personer för att lösa problem som uppkommer.
Du har ett positivt förhållningssätt och vill bidra till god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten.
 

Vi erbjuder
-          Flextid
-          Friskvård på arbetstid och friskvårdspeng
-          Regelbunden handledning
-          Delaktighet i utvecklingen av verksamheten
-          Ett intressant och omväxlande arbete

Kontaktinformation
Anneli Halvardsson, Enhetschef, 0680-163 44, Anneli.halvardsson@herjedalen.se

Anna Andersson, Ombud SSR, 0680-16254, anna.andersson@herjedalen.se

Catarina Månsson, Ombud Vision, 0680-16352 , catarina.mansson@herjedalen.se

Arbetsplats
Svegsgatan 9

842 32 Sveg

Kontaktpersoner på detta företaget

Bengt Hjort

Ronnie Lidberg

Rickard Mattsson
068016238
Carina Nilsson
0680-164 60
Elving Forsström

Sören Gustafsson
0680-162 33
Barbro Nässelqvist

Camilla Mild
0680-16296
LF Elving Forsström

LR Sören Gustafsson
0680-162 33

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Härjedalens kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 oktober 2023
  • Ansök senast: 30 november 2023

Besöksadress

Ringvägen 2, 84233 Sveg
None

Postadress

Medborgarhuset
Sveg, 84280

Liknande jobb


11 december 2024

Handläggare myndighet LSS/SoL

Handläggare myndighet LSS/SoL

28 november 2024