Handläggare LSS och SoL

Arbetsbeskrivning

Division Social omsorg har det yttersta ansvaret för barn, ungdomar, vuxna och äldre som behöver stöd. Vårt arbete spelar en stor roll i många människors liv. Våra arbetsinsatser gör att samhället fungerar. Vi arbetar för att ha en helhetssyn där vi tar hänsyn till människors hela livssituation och i all verksamhet ska individens perspektiv beaktas.

ARBETSUPPGIFTER
Vård- och omsorgsnämnden har det samlade ansvaret för äldre och personer med funktionsnedsättning i Nyköpings kommun. Vuxenenheten Funktionsnedsättning har en myndighetsfunktion och handlägger bistånd och insatser till personer med funktionsnedsättning och bistånd i form av Färdtjänst och Riksfärdtjänst inom Division Social omsorg. Sammanlagt består arbetsgruppen av sju medarbetare. Vårt mål är, att med kunden i fokus, ha en rättssäker handläggning.

Vi söker nu en handläggare riktad till personer med olika funktionsnedsättningar.

Arbetsuppgifterna består av att utreda, bedöma behov, fatta beslut och göra uppföljningar av insatser enligt LSS och Socialtjänstlagen till personer med olika funktionsnedsättningar. Det innebär även att skriva yttranden, överklagande till Förvaltningsrätt, Kammarrätt och Högsta Förvaltningsdomstolen samt hålla sig á jour med aktuella domar/mål. Det ingår också att följa Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd, medverka i statistikarbete, samt att ge information om insatser, samverka med anhöriga, gode män och övriga verksamheter inom kommunen samt med externa myndigheter och vårdgivare.

KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha
- examen från Sociala omsorgsprogrammet, Socionomprogrammet eller annan
högskoleutbildning som prövas likvärdig
- erfarenhet av LSS och psykisk funktionsnedsättning
- goda kunskaper inom aktuell lagstiftning
- erfarenhet av handläggning och dokumentation
- lätt att uttrycka dig i tal och skrift och ha goda kunskaper i svenska
- god samarbetsförmåga
- B-körkort och god datorvana

Mångfald gynnar utvecklingen. Vi eftersträvar därför en jämnare köns- och åldersfördelning samt varierad etnisk och kulturell bakgrund hos våra medarbetare.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En modern och snabbt växande kommun med god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare.

Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en spännande tillväxtfas. Bland annat planeras Sveriges första höghastighetsjärnväg - Ostlänken. Ett arbete som kommer påverka vår region positivt under många år framöver, både när det handlar om fler arbetstillfällen och god medborgarservice.

Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 000 personer och vår breda organisation med många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer.

Om du önskar stöd i programmet Offentliga Jobb vänligen ring supporttelefon 0771-704 704.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Linnea Herbertsson
0155-45 75 51
Maud Bohman

Helena Persson
0155-24 84 55
Victor Eriksson Gonzalez
0155-24 88 46
Per Norrhäll
0155-24 86 48
Anna Möller
073-662 23 95
Katarina Steneskog
0155-24 78 92
Marianne Franzén
0155-24 84 64
Peter Johnsson
0155-24 88 42
Annica Andersson
0155-24 89 56

Sammanfattning

Besöksadress

Ö. Rundgatan 11 61183 Nyköping
None

Postadress

None
Nyköping, 61183

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024