OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.
Jämställdhet och likabehandling ska genomsyra MSB:s arbete internt och externt. Vi välkomnar alla sökande och ser en tillgång i att vi tillsammans kan spegla den variation som finns i samhället. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.
Om anställningen
Verksamheten för Rakel och ledningssystem förvaltar och utvecklar säkra, skyddade och tillgängliga kommunikationstjänster som används för ledning och samverkan inom och mellan samhällsviktiga verksamheter.
Idag ingår WIS, Rakel, SGSI samt utveckling av framtidens säkra kommunikationer i vårt ansvar. Vår uppgift är att skapa de bästa möjliga tjänsteleveranserna till våra användare.
Handläggare med användar- och marknadsfokus för WIS är placerad på enheten för Användarstöd och marknad. Enheten ansvarar för att öka användningen av våra tjänster genom marknadsaktiviteter och användarstöd. Vi verkar också för att öka kunskapen hos användarna om hur de effektiviserar sin användning av WIS. Detta gör vi genom att leverera utbildning, metodstöd och riktlinjer, samt agera kravställare på tjänsteutveckling. Användarna av WIS återfinns inom många olika verksamheter - från myndigheter, kommuner, regioner, frivilligorganisationer till privata aktörer med ansvar under en samhällsstörning. Gemensamt är att de har viktiga funktioner i samhällets krisberedskap och inom totalförsvaret.
Arbetsuppgifter
Som handläggare med användar- och marknadsfokus för WIS har du en viktig roll att förstå användarorganisationernas behov. Du ska förmedla hur våra tjänster stärker deras verksamhet och samtidigt kunna förmedla till utvecklingsteam hur tjänsterna kan utvecklas för att omhänderta användarnas behov på bästa sätt. I rollen ska du även tillsammans med Kundansvariga skapa och behålla långsiktiga relationer med nya och befintliga användarorganisationer. Detta gör du genom att aktivt arbeta med olika typer av informations- och utbildningsinsatser samt delta i tjänsternas utvecklingsarbete. Du tar fram mål för marknadsföringen och kommer tillsammans med Tjänsteansvarig att ta fram olika planer för tjänstens utveckling. Du kommer dessutom att självständigt planera, genomföra, utvärdera och följa upp olika aktiviteter som stärker användarens förmåga att nyttja WIS på bästa möjliga sätt. Som handläggare med användar- och marknadsfokus för WIS kommer du tillsammans med Kundansvariga att ha regelbundna kundkontakter och resor inom Sverige förekommer. Du samverkar med övriga marknadsfunktioner inom verksamheten och MSB.
Din kompetensprofil:
För att söka anställning som handläggare med användar- och marknadsfokus för WIS har du en avslutad eftergymnasial utbildning gärna med inriktning inom statsvetenskap, ekonomi/it och kommunikation och/eller marknad eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Vi söker dig som har ett stort samhällsengagemang och vill bidra till att stärka krisberedskapen i Sverige. Arbetet ställer krav på att du har erfarenhet av att driva strategiska kundrelationer med tjänsteutveckling inom it och/eller telekommunikation.
Du har god förmåga, erfarenhet och känner dig bekväm med att självständigt planera, genomföra och presentera inför större grupper såväl internt på MSB som externt hos våra användarorganisationer inklusive mässor och andra likvärdiga aktiviteter. Du är skicklig på att skriva mottagaranpassade texter och har koll på klarspråk.
Det är meriterande om du har:
- arbetat med någon eller några av våra användarorganisationers verksamheter och processer
- erfarenhet från det svenska krisberedskapssystemet.
Då mycket av vårt arbete sker i team måste du tycka om och förstå vikten av att samarbeta och bidra till gruppens utveckling. Du har lätt för att skapa och bibehålla goda kontakter samt arbetar med en utpräglad känsla för användarnytta. Du trivs med ansvar och förstår vikten av god planering och uppföljning för att uppnå rätt kvalitet. Vidare ser vi att du är initiativtagande, noggrann och nyfiken.
Om MSB
Anställningen är placerad på avdelningen för cybersäkerhet och säkra kommunikationer vid enheten för användarstöd och marknad. Enhetens uppgift är att öka kundanslutningen till verksamhetens tjänster genom att planera och leda arbetet med marknadsföring och försäljning. I detta ingår sälj- och marknadsplanering, resultat-, intäkts- och volymmål samt prognoser och uppföljning av anslutning. I uppgiften ingår användarstöd i form av, metodik, rutiner och riktlinjer för användandet av tjänsterna och medverka i utbildning samt ställa krav på de tjänster som verksamheten producerar.
https://www.msb.se/sv/om-msb/organisation/
Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Karlstad eller Stockholm på vårt kontor Tomteboda. MSB tillämpar provanställning.
Resor i anställningen förekommer.
Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/anstallningsvillkor-och-formaner-nar-du-jobbar-pa-msb/
Är du intresserad?
Har du frågor kontakta tf. enhetschef Joel Bothén. Fackliga företrädare är Carl Önne Saco-S, Jan Herremo ST och Ann-Britt Paradis eller Leif Fröhlen SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240.
Din ansökan ska vara inkommen till MSB senast den 12 maj, märkt med referensnummer 2022/83.
Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.
MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20