OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du är en del i? Då är du välkommen att söka tjänsten som Handläggare med fokus på ekonomiskt bistånd till arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen!
Vår förvaltnings kärnverksamhet är, att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande.
Din tjänst kommer att tillhöra processen Egen försörjning som dagsläget består av både av handläggare med fokus på ekonomiskt bistånd samt handläggare med mer fokus på arbetsmarknaden. Just nu pågår ett förändringsarbete i förvaltningen där vi jobbar med att säkra upp och effektivisera processerna kring ekonomiskt bistånd. På sikt kommer vi att digitalisera vissa delar och med detta öppnas också en möjlighet att kunna jobba mer intensivt med varje klient för att nå målet egen försörjning. Tanken är att denna tjänst som idag har mer fokus på ekonomi, i framtiden kan komma att övergå mot ett ökat fokus på Arbetsmarknadsfrågor, detta i syfte att individerna så snart som möjligt skall komma ut i egen försörjning.
Arbetsgruppen kännetecknas av ett öppet klimat där vi gärna diskuterar mycket och gillar att ta olika perspektiv. Ingen dag är den andra lik och det händer alltid något spännande och nytt i organisationen. Det är viktigt för oss att du ska trivas i vårt team och du som ny medarbetare hos oss skall känna dig trygg i ditt arbete. Därför erbjuder vi dig, förutom de ordinarie förmånerna, en gedigen introduktion enligt vår introduktionsplan samt en mentor den första tiden.
ARBETSUPPGIFTER
• Utreda och besluta om ekonomiskt bistånd enligt SOL (Socialtjänstlagen) samt genomföra boutredningar.
• Följa upp individens progression mot egen försörjning genom att använda den danska kartläggningsmetoden BIP.
• Internt och extern samverkan i syfte att stärka individens väg till egne försörjning.
• Arbetet ska präglas av ett coachande förhållningssätt där individens behov ska styra insatserna.
KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha erfarenhet av, och trivas med att arbeta med människor som är i behov av vägledning och stöttning. Du ska ha en examen inom Socialt arbete, Beteendevetenskap eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du skall ha kunskaper och tidigare erfarenhet av arbete inom socialtjänst.
Du behöver ha förmåga att planera/strukturera och arbeta både självständigt och i team. Arbetet som Handläggare inom process egen försörjning kräver flexibilitet men också prestigelöshet. Vi är noga med att ha ett bra bemötande samt god service gentemot våra sökande, vilket innebär att vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet
B-körkort är ett krav.
Intervjuer sker löpande, så vänta inte med din ansökan.
Erfarenhet krävs.
ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.
Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.