Arbetsbeskrivning
Överförmyndarenheten söker nu en handläggare med den huvudsakliga arbetsuppgiften att granska gode mäns och förvaltares ekonomiska redovisningar. Som handläggare hos oss kommer du också att spela en viktig roll med att utveckla granskningsuppgiften med digitala arbetsmetoder. Om du är en noggrann och ansvarsfull person som tycker om att arbeta med ekonomi och rättsliga frågor, och vill bidra till en effektiv och rättssäker hantering av redovisningar, ser vi fram emot din ansökan!
Som handläggare kommer du att jobba på Överförmyndarenheten, som är en del av Stadsledningskansliet. Överförmyndarnämnden är en kommunal tillsynsmyndighet med uppgift att utöva tillsyn över ställföreträdarnas uppdrag. I nämndens ansvarsområde ingår även att utreda och handlägga ärenden enligt föräldrabalken. På enheten arbetar idag nio personer.
Handläggare med främst ekonomiska uppgifter
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en engagerad handläggare som vill bidra till att skapa effektiva och hållbara rutiner för granskningsuppgiften. Även andra handläggningsuppgifter i verksamheten kan förekomma.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Granska ekonomiska redovisningar i enlighet med Överförmyndarnämndens tillsynsansvar
Ge stöd och vägledning till gode män och förvaltare vid frågor om ekonomiska redovisningar
Vara Överförmyndarenhetens interna specialist på privatekonomiska frågor
Utveckla och effektivisera arbetssätt i samband med införande av digitala redovisningar
Övrig information
Överförmyndarenheten är belägen i centrala Borås med närhet till både bussar och lunchrestauranger. Du kommer ingå i ett trevligt gäng om 10 personer bestående av handläggare, ekonom, nämndsekreterare och verksamhetschef.
Kvalifikationer
Du är en person med hög servicekänsla. Du bör ha ett förtroendegivande och respektfullt förhållningssätt. Du behöver även vara kommunikativ och ha förmåga att förmedla information på ett lättbegripligt sätt. Därför är det viktigt att du kan uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift. Du ska kunna prioritera och fatta beslut. Mycket av arbetet utför du självständigt men eftersom vi även jobbar teambaserat lägger vi stor vikt vid att du kan samarbeta.
Vi söker dig med en ekonomiskt inriktad högskoleutbildning, gärna i kombination med juridik. Även annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig kan komma ifråga. Goda datorkunskaper och intresse för ny teknik är ett krav. Det är meriterande för tjänsten om du har erfarenhet av handläggning inom offentlig förvaltning. Har du vana av arbete med digitalisering ser vi det som positivt.
Ansökan
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.