OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Arbetsförmedlingens uppdrag ingår att säkerställa att arbetslöshetsförsäkringen fungerar som en omställningsförsäkring och att dess regelverk tillämpas enhetligt och rättssäkert.Ansvaret för att utveckla detta uppdrag ligger på Enheten Arbetslöshetsförsäkring.Enheten ansvarar också för samordningen av myndighetens operativa verksamhet i internationella ärenden som rör arbetslöshetsförsäkringen.Denna del av verksamheten utökas från och med den 1 november 2010.Vi söker nu en handläggare med inriktning EU-administration till enheten Arbetslöshetsförsäkring. Arbetsuppgifter - ärendehandläggning av arbetslöshetsförmåner inom EU/EES och Schweiz - utgöra ett stöd i såväl praktiska som tillämpningsfrågor via telefon och e-post till lokala arbetsförmedlingskontor, arbetssökande och externa parter - hantera korrespondens internt , inom Sverige och till utländska institutioner - föredra ärenden rörande EU-intyg och lämna förslag till åtgärd - utgöra en administrativ kontakt gentemot Arbetsförmedlingens ekonomiavdelning - hantera viss diarieföring och statistik Arbetet är huvudsakligen administrativt, men även andra arbetsuppgifter förekommer, såsom medverkan vid informations- och utbildningsinsatser, samverkansmöten med andra inom Arbetsförmedlingen förekommande verksamheter samt externa parter.Då den övervägande delen av denna verksamhet är ny, kommer uppdraget under en tid att präglas av ett intensivt utvecklingsarbete.På sikt kommer även stora delar av korrespondensen med övriga medlemsstater att ske elektroniskt.Du har - gymnasiell utbildning inom administration/kontor - minst 5 årig erfarenhet av administrativt arbete på central nivå inom en statlig myndighet, såsom vana av regeltolkning, korrespondens, ekonomihantering, arkivsökningar och diarieföring.- goda kunskaper om regelverket avseende arbetslöshetsförmåner i EG-förordning 1408/71 och den nyare EU förordningen 883/2004, med särskilt fokus på det administrativa arbete som är förknippat med intygen E 303 och U2.- grundläggande kunskaper i engelska.Du har förmåga att arbeta självständigt, är självgående och strukturerad.Du har lätt att anpassa dig till förändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar.Arbetet kräver att du är uthållig och stabil, även under stressade situationer.Då du fungerar som stöd till delar av verksamheten kräver det att du är serviceinriktad.Då arbetet kräver förmåga att kunna arbeta självständigt, samt att kunna strukturera och prioritera i det dagliga arbetet liksom en väl utvecklad känsla för service kommer vi lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.Övrigt Anställningen är på heltid, tillsvidare.Provanställning om 6 månader tillämpas.Placering blir på Arbetsförmedlingens huvudkontor i Stockholm.Individuell lönesättning tillämpas.Vi tar emot din ansökan via vår externa webbplats (arbetsformedlingen.se/ledigajobb).När du ansöker ingår att besvara några urvalsfrågor elektroniskt.Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740