Handläggare med inriktning mot alkohol- och tobakstillsyn

Handläggare med inriktning mot alkohol- och tobakstillsyn

Arbetsbeskrivning

Bygg- och miljöavdelningen i Krokoms kommun söker en engagerad och utvecklingsinriktad medarbetare med inriktning mot alkohol- och tobakstillsyn. Välkommen med din ansökan!
Krokom ligger mellan Östersund och Åre. I vår kommun och dess närområde finns fantastiska möjligheter till ett rikt kultur- och friluftsliv. Närheten till Östersund möjliggör goda kommunikationer till övriga Sverige.
Bygg- och miljönämnden är ansvarig för den kommunala myndighetsutövningen enligt bland annat miljöbalken, livsmedelslagen och plan- och bygglagen i Krokoms kommun. Från och med 1 jan 2022 ingår även myndighetsutövning enligt alkohollagen och tobakslagen i nämndens ansvarsområde.
Bygg- och miljöavdelningen är en del av nämndens stödjande förvaltning. Här arbetar sex byggnadsinspektörer, åtta miljö- och hälsoskyddsinspektörer varav två med inriktning mot livsmedels- och dricksvattenkontroll, en handläggare med inriktning mot alkohol- och tobakstillsyn, tre administratörer och en enhetschef.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att hantera prövning av ansökan om serveringstillstånd enligt alkohollagen och om försäljningstillstånd enligt tobakslagen.
Du kommer att bedriva tillsyn över rökfria utemiljöer, samt över försäljning av folköl och receptfria läkemedel.
Du kommer att hantera serviceärenden i form av frågor och svar från enskild och hantera samverkansärenden i kontakt med andra myndigheter och förvaltningar.
Vidare kommer du att utföra planerings-, uppföljnings- och utvecklingsarbete inom enhetens ansvarsområde.
Beroende på din kompetens kan även andra arbetsuppgifter inom verksamhetens ansvarsområde komma att ingå i tjänsten.
Arbetet innebär många kontakter med kommuninvånare och företagare, men också med politiker och andra tjänstemän i kommunen.
Vår målsättning är att företag och privatpersoner ska vara medvetna om och följa gällande lagstiftning.
Din kompetens
Akademisk utbildning med inriktning mot till exempel miljö- och hälsoskydd, samhällsvetenskap, ekonomi, juridik eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig är ett krav.
Körkort för bil är ett krav.
Kunskaper och färdigheter inom utredning, tillsyn och myndighetsutövning, data- och/eller systemvetenskap, samt projektledning är meriterande.
Du bör ha lätt för att samarbeta, men även ha förmåga att arbeta självständigt och kunna planera och prioritera arbetsuppgifter.
Du bör kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, ha god datorvana och lätt för att hantera administrativa system.
Utvecklas med glädje
Du bör ha ett engagemang inför arbetsuppgifterna, vara serviceinriktad och ha en vilja att utveckla dig själv inom området. Vi värdesätter att du är intresserad och nyfiken på ny kunskap och att du är positiv och engagerad. Vi strävar efter att ha en god gemenskap där vi stöttar och hjälper varandra att lyckas.
Övrig information
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
I Krokoms kommun är heltid norm och deltid en möjlighet.
Intervjuer kommer att hållas löpande under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: KROKOMS KOMMUN Krokom
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 december 2021
  • Ansök senast: 9 januari 2022

Postadress

Offerdalsvägen 8
Krokom, 83580

Liknande jobb


18 november 2024

22 oktober 2024

Fritidssamordnare

Fritidssamordnare

8 oktober 2024

Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

7 oktober 2024