Handläggare, med inriktning mot ID-kontroll

Handläggare, med inriktning mot ID-kontroll

Arbetsbeskrivning

Är du samhällsvetare och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom folkbokföring har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Om jobbet
Dina arbetsuppgifter som Id-kortshandläggare innebär att du självständigt utreder identitet och identitetshandlingars äkthet utifrån lagar, förordningar m.m. Du fattar beslut om att tillstyrka eller avslå ansökningar inom Id-kort. Du ansvarar och genomför intergranskning och kvalitetsgranskning utav handläggning av ansökningar om Id-kort som görs på Servicekontoren i hela Sverige, rapporterar avvikelser och föreslår rättelser samt förbättringar. I tjänsten ingår det även administrativa arbetsuppgifter som ”spärrinfo” samt post- och brevhantering. Du kommer att ha kontakt med sökande och andra myndigheter vilket sker både per telefon och via brev.

Id-kontrollen består av ca 25 medarbetare och är en s.k. rikskoncentration som bara finns i Stockholm.  Sektionen arbetar med kvalificerade utredningar av identitet och identitetshandlingar vid ansökningar om id-kort. Sektionen är också materiellt stöd till servicekontor som hanterar id-kort och har en jourlinje avsedd för materiella frågor. I sektionens uppdrag ingår det även att regelbundet genomföra kvalitetskontroller av id-kortsärenden handlagda samt hanterade på servicekontor runtom i hela landet.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. I arbetet förekommer det även en del administrativa arbetsuppgifter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid. 

Du tillhör  id-kontrollsektionen på folkbokföringsenhet Stockholm på Folk- och fastighetsavdelningen, med placering i Solna. På vår sektion är vi 25 medarbetare.



Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara noggrann
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom samhällsvetenskap. Du kan även kvalificera dig genom flerårig erfarenhet av utredande arbete på myndighet.

Det är önskvärt att du ha några års erfarenhet av administrativt arbete.

Bra att veta

Anställningen är tidsbegränsad till och med 31/12 2020.

På https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 mars 2020
  • Ansök senast: 19 mars 2020

Liknande jobb


15 september 2023

21 augusti 2023