Handläggare med inriktning på nämndarbete

Handläggare med inriktning på nämndarbete

Arbetsbeskrivning

Är du väl insatt i hur en kommun styrs och vill bidra till vår förvaltnings utveckling i nära samspel med bland annat förvaltningsledning och våra tre nämnder? Då är detta en tjänst för dig?

Varje dag tar vi på barn- och utbildningsförvaltningen emot 18 000 barn och ungdomar i våra verksamheter. Tillsammans är vi cirka 3 500 medarbetare som bidrar till att barn och ungdomar utmanas, stimuleras och till goda lärande individer i våra förskole- och skolverksamheter för barn och unga.

Vi söker nu en handläggare med inriktning nämndarbete som också ska fungera som chefsstöd till vår förvaltnings ledningsgrupp. Är du en driven, serviceminded och strukturerad person med ett positivt förhållningssätt? Då har vi ett utvecklande och roligt arbete att erbjuda dig!

ARBETSUPPGIFTER
Detta är ett nytt, brett och spännande uppdrag för dig som vill vara med och utveckla barn- och utbildningsförvaltningens arbete. Du får en nyckelroll med stort ansvar och du arbetar tätt tillsammans med, framför allt, förvaltningens administrativa chef.

Uppdraget innefattar bland annat:
• handlägga/bereda ärenden till förvaltningens tre nämnder, t.ex. skriva yttranden till motioner och remisser
• ta fram/leverera beslutsunderlag till politiken
• operativ samordning av förvaltningens beredning av ärenden
• arbeta med förvaltningens dokumenthantering
• fungera som stöd till administrativ chef men också övrig förvaltningsledning
• föredra ärenden på arbetsutskott och nämndsammanträden
• ta fram rutiner och riktlinjer för förvaltningen

Du är också involverad i förvaltningens arbete med informationssäkerhet och ansvarar för en del arbete gällande arkiv/dokumenthantering.

I detta uppdrag får du möjligheten att kombinera operativt och strategiskt arbete där du ansvarar för hålla ihop arbetet på en övergripande nivå men du stöttar också verksamhet och ledning i en hel del löpande operativa frågor. Arbetet bygger på en genuin förståelse för den politiska dimensionen i uppdraget, god samverkan och dialog med flera olika nyckelpersoner både inom och utanför egen förvaltning. Du agerar chefsstöd till förvaltningsledning, bollplank till registrator och nämndsekreterare och du är kontaktperson mot Eskilstuna Direkt, Serviceförvaltningen, politiken och våra nämnder.

Då detta är en ny roll finns möjligheten att vara med och påverka och forma innehållet i tjänsten. Du kan också fungera som förvaltningens dataskyddssamordnare och arbeta vidare med frågor som rör tex GDPR.

KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen ser vi att du har:
• avslutad högskoleutbildning inom relevant område (120p/180hp) tex offentlig förvaltning, statsvetenskap, arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig
• minst 3 års arbetslivserfarenhet från arbete med ärenden och frågor på en strategisk nivå vid en förvaltningsmyndighet
• dokumenterade erfarenhet av att planera samt leda/genomföra utvecklingsarbete på övergripande nivå med goda resultat
• tidigare erfarenhet av att skriva yttranden till motioner och remisser
• kunskap kring arkiv, delegationsordning, informationssäkerhet och offentlighet och sekretess
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• god vana av att använda IT som verktyg i vardagen och goda kunskaper i Officepaketet

I den här rollen ställs också stora krav på din förmåga att förstå och hantera den politiska dimensionen i uppdraget.

Vi ser det som meriterande om du har:
• vana av och fallenhet för att hålla presentationer, dragningar osv.
• erfarenhet av att arbeta med GDPR-frågor
• vana av att arbeta i ärendehanteringssystemet LEX
• tidigare erfarenhet av att arbeta som chefsstöd på/nära ledningsnivå

Dina personliga egenskaper är viktiga för oss! Du har god förmåga att samarbeta och driva utveckling framåt på ett positivt sätt. Du planerar och prioriterar så att vi når verksamhetsmålen. Du behöver ha helhetssyn och mycket god strategisk och analytisk förmåga samtidigt som du har förmågan att arbeta även med de uppgifter som ställer krav på noggrannhet och sinne för detaljer. Ditt arbete är flexibelt och ställer krav på din förmåga att snabbt anpassa dig efter aktuella förutsättningar. Du arbetar självständigt och vågar lita på din kunskap och förmåga när du fattar beslut.

Är du redo för en roll där du får kombinera din erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete med en stor dos samverkan och möjlighet att utveckla förvaltningens nämndarbete? Lockas du av att få vara med och påverka arbetet inom förvaltningen i detta viktiga handläggaruppdrag? Då är du välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ewa Kälvehed
016-710 25 24
Fredrik Wetterling
016-710 26 42
Elin Engström, Rekryteringskonsult
016-710 51 39
Jannice Kloibhofer, Rektor
016-710 18 11
Rekryteringsenheten (övrig tid)
016-710 70 77
Namn på facklig företrädare lämnas vid förfrågan

Jannice Kloibhofer finns enbart tillgänglig veck

Elin Engström finns tillgänglig vecka 28-29 och

Robert Isaksson
016-710 12 37
Kent Karlsson
016-710 11 30

Sammanfattning

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Barn- och utbildningsförvaltningen
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024