Arbetsbeskrivning
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) söker en erfaren handläggare som vill stödja och vägleda internationellt adopterade som söker mer information om sitt ursprung.
Välkommen till oss
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd är en kunskapsmyndighet under Socialdepartementet med ansvar för föräldraskapsstöd, familjerådgivning och den familjerätt som ligger under kommunernas socialnämnder. Myndigheten arbetar också för att internationella adoptioner av barn till Sverige ska ske enligt lag och på ett etiskt godtagbart sätt och har även uppdraget att ge internationellt adopterade stöd i samband med ursprungssökning. Myndighetens målgrupper är yrkesverksamma och beslutsfattare i kommuner, regioner och civilsamhället, samt i allt större utsträckning familjer och individer.
I all vår verksamhet främjar vi barnets rättigheter som de uttrycks i barnkonventionen. På MFoF är vi överens om att lika villkor och jämställdhet är en del av vår gemensamma värdegrund och något som ska råda i familj, samhälle och arbetsliv. 2022 blev MFoF också Sveriges första HBTQi-certifierade myndighet.
Vi söker dig som vill arbeta i en verksamhet med det övergripande uppdraget att förmedla kunskap för att barn ska få en trygg uppväxt och bra relationer till sina föräldrar. MFoF erbjuder ett samhällsviktigt och engagerade arbete på en intressant och dynamisk arbetsplats. Vi är idag 41 medarbetare och söker nu handläggare för tillsvidareanställning på heltid inom verksamhetsområde internationella adoptioner. MFoF tillämpar sex månaders provanställning.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som handläggare kommer du arbeta i ett trevligt och kompetent team på avdelning för internationella adoptioner som består av 8 medarbetare med olika kompetenser och bred erfarenhet. Tjänsten som utredare är direkt underställd avdelningschefen. MFoF är en mindre myndighet med ett brett ansvarsområde. Som handläggare med inriktning mot ursprungssökning arbetar du med individuellt stöd till vuxna internationellt adopterade som söker mer information om sitt ursprung. Du stödjer självständigt ett större antal individer parallellt. Stödet kan handla om att vägleda, informera om olika sökvägar och skapa struktur i en sökning. Arbetet innebär kontakt med både nationella och internationella aktörer.
Några av arbetsuppgifterna som ingår i tjänsten är:
Kontakt med adopterade och ge enskilt stöd i sökprocessen
Utreda behov av stöd för sökning och dokumentation
Kontakter med nationella och internationella aktörer
Inhämta och analysera information
Vid behov arrangera telefon/videomöte med tolk
Utifrån myndighetens storlek så förutsätter rollen en flexibilitet att kunna arbeta med olika former av arbetsuppgifter och att du är aktiv och bidrar i det löpande förbättringsarbetet.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har akademisk examen inom socialt arbete, beteendevetare, sociologi eller annat relevant ämnesområde. Du ska ha minst tre års erfarenhet av självständig handläggning och du ska ha minst tre års erfarenhet av att professionellt möta människor i en känslig, svår eller utsatt situation. Du ska ha erfarenhet av att inhämta, analysera och sammanställa information. Rollen kräver att du har mycket goda kunskaper i både svenska och engelska.
Mycket av arbetet sker i nära samarbete med kollegor. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde efter överenskommelse. Provanställning i 6 månader tillämpas.
Lön
Individuell lönesättning tillämpas.
Ansökan
Skicka din ansökan med e-post till info@mfof.se, (eventuella bilagor bör vara i pdf-format) eller med vanligt brev till Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd, Box 35, 931 21 Skellefteå.
Kom ihåg att ange diarienummer AD 2024-1751 på din ansökan