OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du högskoleutbildad eller redovisningsekonom och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som skattehandläggare har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.
Om jobbet
Du arbetar med handläggning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Du arbetar med beskattning av i Sverige bosatta personer som arbetar utomlands och utomlands bosatta personer som arbetar i Sverige. Arbetet innebär många kontakter med både privatpersoner och arbetsgivare.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är varierat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Skatteenhet 11 har ca 140 medarbetare och består av 9 sektioner. Enheten har sin verksamhet i Luleå, Vetlanda, Haparanda, Lycksele och Kiruna. Nu söker vi medarbetare till Haparanda. I Haparanda arbetar vi med internationell beskattning av privatpersoner.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- Vara ansvarstagande, flexibel och ha ett strukturerat arbetssätt
- Vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- Vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- Ha förmåga att självständigt utföra utredningar och fatta egna beslut
- Har förmåga att stödja och samverka och bidrar till en god arbetsmiljö
- Ha god servicekänsla och ett kundorienterat arbetssätt.
Du ska även ha:
- Högskoleutbildning om minst 180 hp (120 hp) eller har en KY/YH utbildning som redovisningsekonom omfattande 80 KY-poäng/400 YH-poäng. Alternativt har förvärvat motsvarande kunskaper genom arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Det är önskvärt om du har erfarenhet av internationell personbeskattning. Det är även önskvärt om du kan kommunicera på fler språk än svenska och engelska.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.