OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och främja bredbandsutbyggnaden i Sverige genom att arbeta med ett statligt stödprogram i syfte att uppnå regeringens bredbandsmål? Vill du handlägga inom flera olika processer alla med ett viktigt uppdrag i en föränderlig och komplex miljö. Vi söker nu ett flertal handläggare som vill vara med och göra vår avdelning ännu bättre.
PTS har i uppdrag att främja bredbandsutbyggnad i alla delar av landet, i enlighet med regeringens bredbandsstrategi. PTS ska vid hanteringen av stödet verka för en god tillgänglighet till snabbt bredband i hela Sverige, särskilt i mer glest befolkade områden. Stödet ska fördelas till olika aktörer i alla delar av landet. Stödprogrammet följer EU:s statsstödsregler och stödmottagarna ska följa de villkor som PTS ställer.
Om rollen
Som handläggare i denna rollen kommer du att göra bedömningar och ta fram flera olika underlag för beslut om t.ex. tilldelning, utbetalning samt återkrav av stödmedel. I arbetet ingår även att arbeta med uppföljning och kontroll av stödmottagarna och stödprojekten genom att t.ex. granska att krav i beslut efterlevs och genomföra ekonomisk granskning av stödprojekten. Beroende på din erfarenhet kan även ansvar för systemrelaterade moment i vår handläggning ingå. Du kommer också att kunna delta i övrigt arbete på avdelningen.
Avdelningen för bredbandsstöd ansvarar för att ta fram listan över de byggnader som man kan söka stöd för, genomför utlysning och tilldelning av stödet och vi följer upp att stödet används på rätt sätt. Tillsammans med trevliga och engagerade kollegor med olika spetskompetenser bidrar du till fiberutbyggnad där den inte skulle ha blivit av med kommersiella krafter.
Vem är du?
För att klara rollen behöver du ha förmågan att snabbt kunna bilda dig en helhetsförståelse i och med att du kommer att handlägga i ditt delmoment men kunna fatta rätt beslut och identifiera när något inte stämmer. Det är mycket som händer och arbetet i sker i ett högt tempo. Du behöver därför vara noggrann och kunna strukturera ditt arbete då det är viktigt att ha en metodik och inte tappa detaljerna eftersom det är myndighetsutövning vi arbetar med. Förutsättningarna för arbetet ändrar sig relativt ofta t.ex. genom ny politisk styrning, för att kunna förhålla sig till det behöver du var flexibel och ha ett lösningsorienterat förhållningssätt. Stora delar av ditt arbete kommer att handla om att samarbeta och ha en bra kommunikation med dina kollegor, vilket faller sig naturligt för dig som person. Vid intensiva handläggningsperioder så behöver vi tillsammans kraftsamla, därför är det bra om du har förmågan att hugga i där det behövs och är nyfiken som person. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.
Vi söker dig som har:
• akademisk examen inom exempelvis statsvetenskap, ekonomi eller juridik, eller annan utbildning som bedöms likvärdig
• erfarenhet av handläggning på myndighet
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Det är även meriterande om du har erfarenhet av:
• statligt stöd, EU-stöd eller motsvarande
• samordnings- eller projektledningsarbete inom telekomområdet
• mer kvalificerat arbete i excel
• att arbeta med olika IT-system såsom ärendehanteringssystem, CRM-system
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.
Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.
Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form av 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.
Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.
Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.
Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!
På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.
Välkommen med din ansökan senast 7 december.
För mer information kontakta enhetschef Nina Gustafsson på Nina.Gustafsson@pts.se eller HR-specialist Sofia Linden Falkenlöv på Sofia.LindenFalkenlov@pts.se. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.