OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du svara på komplexa frågor inom hela PTS ansvarsområde, där frågorna påverkas av vad som händer i vår omvärld? Har du erfarenhet från seviceyrke och är intresserad av telekomområdet? Då kan du vara den vi söker!
Enheten för konsumenträttigheter arbetar för att slutanvändare av elektroniska kommunikationstjänster ska känna sig trygga med att deras rättigheter är väl tillgodosedda, och kunna göra aktiva och välinformerade val. Enheten ansvara dels för Tipsfunktionen vilket är myndighetens funktion för kontakter med allmänheten i frågor om elektroniska kommunikationstjänster. Tipsfunktionen svarar på frågor om hela PTS ansvarsområde, med undantag för frågor om post.
Vad kommer du att jobba med?
I den här rollen kommer du att till stor del arbeta självständigt med att besvara inkomna frågor från allmänheten via telefon, e-post och brev. Vi arbetar proaktivt genom att utforma standardsvar för de vanligast förekommande frågorna, men vilka frågor vi får påverkas ofta av vad som händer i vår omvärld, t.ex. vad som syns ofta i media. Detta innebär att du kommer att få hantera en stor bredd av frågor och många gånger saknas det tydliga svar varför ditt arbete också kommer att handla om att kontinuerligt ta fram nya standardsvar och rutiner för att möta allmänhetens aktuella frågor, men också att hålla standardsvaren uppdaterade.
Många frågor och synpunkter vi får in är komplexa och för att kunna hantera dem behöver du samverka och ha interna och externa kontakter med t.ex. olika enheter på myndigheten, organisationer eller andra myndigheter. Det innebär bl.a. att du medverkar vid eller leder samverkansmöten internt och externt, skriver mötesprotokoll, diarieför och expedierar handlingar. För att kunna ge informativ och korrekt återkoppling på allmänhetens frågor behöver du själv eller tillsammans med jurister, tekniker och ekonomer utreda och formulera svar. Den information som vi får genom Tipsfunktionen är värdefull information för hela PTS. Genom kontakterna med allmänheten får vi kännedom om vad som händer på marknaden och hur användare upplever att sektorn fungerar – information som kan ligga till grund för PTS tillsyn och främjandearbete. Du kommer därför sammanställa statistik över hanterade ärenden och vidareförmedla denna internt och externt.
För närvarande vidareutvecklar vi Tipsfunktionens arbete t.ex. genom att ett nytt handläggningssystem (CRM-system) tas fram. Som handläggare kommer du medverka vid förbättringsarbetet och inom ramarna för Tipsfunktionens uppdrag finns möjlighet för dig att påverka hur arbetet bedrivs, och bidra till att ge ännu bättre stöd till allmänheten.
Vem är du?
För att trivas i denna rollen behöver du vara stresstålig och effektiv för att kunna hantera köbildning i telefon med många olika sorters frågor, men även svåra och tuffa samtal. För att hjälpa allmänheten på bästa sätt genom att hitta svar och bemöta de som kontaktar oss på ett professionellt sätt, behöver du vara serviceminded och lösningsorienterad. Den här rollen innebär mycket samarbete med personer både internt och extern, därför behöver du ha en mycket god samarbetsförmåga. Vi lever i en ständig förändring vilket innebär att du behöver vara flexibel då arbetsuppgifterna och sakfrågorna snabbt kan växla och förutsättningar förändras. Förändringar innebär också att det finns behov av effektivisering därför behöver du också ha en initiativförmåga för att se vad som behöver göras och hitta en lösningar genom t.ex. ta fram nya standardsvar eller andra typer av effektivisering. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som har:
• erfarenhet av kundtjänst, reception eller liknande arbete
• erfarenhet av att arbeta i MS Office
• god förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt i svenska och engelska.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet att arbeta i CRM-system/handläggningssystem
• erfarenhet av offentlig förvaltning eller samhällsnyttig verksamhet
• kunskap inom telekomområdet
• kunskap inom samhällsorienterande ämnen.
Välkommen med din ansökan senast 3 maj.
Bra att veta
Tjänsten är en särskild visstidsanställning på 12 månader, förslagsvis mellan 230801-240731 med placering i Stockholm.
Arbetsprov kan komma att användas som en del i urvalsprocessen.
Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semester och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men även ha möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% i veckan.
Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får en givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.
Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger.
Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.
Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 380 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.
Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!
På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.
För mer information kontakta enhetschef Charlotta Garmert på 08-678 56 97 eller HR-specialist Sofia Linden Falkenlöv på 08-678 56 50.
För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.