Handläggare med uppdrag som nämndsekreterare

Handläggare med uppdrag som nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Kalmar växer och vi är nu över 70 000 invånare.
Kalmar har en fantastisk kulturhistorisk miljö som ger staden charm och karaktär men Kalmar är också en modern universitetsstad med visioner. Här finns framtidstro, bra kommunal service och stadspuls parallellt med en livskraftig landsbygd.

Kommunens arbetsplatser representerar verksamheter med cirka 200 olika yrken på åtta förvaltningar och tillsammans är vi ca 6 000 anställda.

Kalmar kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet. Kalmar kommun värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till det.

Tillsammans gör vi ett Kalmar för alla ännu bättre. Välkommen att söka jobb hos oss!

På serviceförvaltningen arbetar cirka 500 personer inom verksamheterna produktion, support, inköp, fastighet och administration.

Har du ett intresse för samhällsfrågor och vill ha ett spännande och meningsfullt arbete? Då kanske du är servicesförvaltningens nya handläggare med uppdrag som nämndsekreterare.
Serviceförvaltningen erbjuder dig en arbetsplats där du tillåts att tänka nytt och våga utmana nuvarande arbetssätt. Som handläggare kommer du att ingå i förvaltningens stab som består av ekonomer, projektledare, verksamhetsutvecklare, ställföreträdare, IT-samordnare, administratörer och en stabschef. Stabens främsta uppgift är att ge stöd, service och samordning åt förvaltningen.

ARBETSUPPGIFTER
I din roll som handläggare stöttar du i nära samarbete med digitaliseringsledare och stabschef förvaltningens verksamhetsutvecklingsarbete vilket bl a innebär digitaliserings-, kvalitets- och miljörelaterade frågor. Du samverkar i kommuncentrala uppdrag såsom jämställdhet och tillgänglighet och du koordinerar den förvaltningsövergripande administrationen.

Förutom din roll som handläggare kommer du att vara förvaltningens nämndsekreterare vilket innebär att ge stöd åt nämnd och förvaltningsledning . Du kommer att ansvara för nämndens administration, handlägga ärenden åt nämnden och du deltar vid nämndens sammanträden och presidiemöten. Vi uppskattar att ca 40 % av din tjänst kommer att vara i rollen som nämndsekreterare.

Som nämndsekreterare är du ansvarig för nämndens ärendehantering vilket innebär registrering, diarieföring, posthantering, arkivering, sammanträdesrutiner/teknik och protokollförare. Du ansvarar också för det administrativa arbetet inför och efter sammanträdena. Utöver detta är du också administrativt stöd till förvaltningschefen och sekreterare vid central samverkan. Du är superuser i ärendehanteringssystemet Public 360.
Arbetet innebär kontakter med politiker, tjänstepersoner och allmänhet. Du kommer att bli en del i Kalmar kommuns nätverk för förvaltningarnas nämndsekreterare.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning statsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Som handläggare med uppdrag som nämndsekreterare förväntas du anpassa ditt arbetssätt till ständigt nya förutsättningar vilket gör att du måste vara flexibel och förändringsbenägen.

För att lyckas i rollen måste du ha en god förmåga att sätta dig in i arbetsuppgifter snabbt, ta initiativ och kunna prioritera dina arbetsuppgifter. Vi ser gärna att du har fallenhet för struktur, ordning och noggrannhet. Du har en uttalad känsla för service då du både kommer att ha interna och externa kontakter.
Arbetet kräver att du har mycket goda kunskaper i det svenska språket och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har arbetat med kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen samt dokumenthanteringssystemet Public 360. Det är även meriterade att ha arbetat med verksamhetsutvecklingsfrågor.

ÖVRIGT
För att alla ansökningar ska bli likvärdigt granskade vid urvalsprocessen måste du söka via länken i varje specifik tjänst. OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.

Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.

Sammanfattning

Liknande jobb


Nämndsekreterare, Solna stad

Nämndsekreterare, Solna stad

29 november 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

28 november 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

27 november 2024

Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024