OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
Ta chansen att bidra till att vidareutveckla Sveriges bästa medborgarcenter!
För tredje året i rad är vi Sveriges bästa medborgarcenter enligt Brilliant Awards 2024, vilket vi är mycket stolta över. Vi hoppas du vill vara med i vårt team och bidra till att vi fortsätter att leverera med högsta kvalitet till våra medborgare.
Vi letar efter dig som ser service och gott bemötande som det viktigaste och roligaste man kan arbeta med. I rollen som handläggare söker vi dig som särskilt vill vara med och svara på medborgares frågor med fokus kring socialomsorg, äldreomsorg, kultur- och fritid och barn- och utbildning. Medborgarcenter består av 19 personer i olika roller och vi finns i Rådhus Skåne samt i Östra kommunhusets besökscentrum.
Vi ser fram emot din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Medborgarcenter är medborgares, företags och föreningars väg in till Kristianstads kommun och förvaltningarnas förlängda arm utåt. Enheten tar varje dag emot cirka 500 ärenden som vi besvarar på uppdrag av kommunens förvaltningar. De flesta frågorna hanterar vi och de vi inte kan svara på förmedlar vi vidare till kommunens förvaltningar.
I handläggarrollen hanterar du ärende via telefon, e-post, digitala kanaler och besök i frågor som rör hela kommunens område och särskilt frågor inom områdena som rör arbete- och välfärdsförvaltningen, omsorgsförvaltningen, kultur- och fritidsförvaltningen och barn- och utbildningsförvaltningen. Du kommer också att ha ansvar för att rutiner, beskrivningar och utvecklingsarbete fungerar väl för de som vi utför vårt uppdrag åt. Du kommer vara en i gänget av kunniga och serviceinriktade medarbetare som sätter medborgaren i fokus
KVALIFIKATIONER
Du som söker har en högskoleutbildning med inriktning inom socialomsorg, äldreomsorg, kultur och fritid eller barn- och utbildning alternativt YH-utbildning om minst två år som arbetsgivaren anser lämplig. Vi vill att du har något års arbetslivserfarenhet och det är en fördel om du också har erfarenhet av arbete med kundkontakt och service. Förmåga att förstå kommunen som helhet krävs för tjänsten liksom intresse av och förmåga att förstå frågor kring socialomsorg, äldreomsorg, kultur och fritid samt barn- och utbildning.
Du behöver mycket god IT-och datorprogramskunskap men också god förmåga att söka information digitalt. Rollen kräver att du kan kommunicera på mycket god svenska och engelska i tal och skrift. Kan du dessutom kommunicera på ett eller flera andra språk än de ovan är det meriterande.
För att lyckas i rollen/tjänsten ser vi att dina personliga egenskaper har stor betydelse, vilket innebär att du är en serviceinriktad lagspelare som hjälper kollegor och ger medborgaren ett gott bemötande och en god service. Du har förmåga till öppen och rak kommunikation. För att trivas hos oss gillar du att arbeta organisation vars vardag snabbt kan ändras. Du tar egna initiativ i det dagliga arbetet och bidrar till utveckling utifrån ett helhetsperspektiv.
ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.