Handläggare, Mediemyndigheten

Handläggare, Mediemyndigheten

Arbetsbeskrivning

Vi växer och behöver bli fler! Mediemyndigheten söker nu två handläggare till Avdelningen för tillstånd och mediestöd. Är du en av dem? Välkommen att söka!

Om Mediemyndigheten

Mediemyndigheten har i uppdrag att arbeta för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet och möjligheterna till mångfald och tillgänglighet på medieområdet. Myndigheten ska också stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter och skydda dem från skadlig mediepåverkan. 

Om Avdelningen för tillstånd och mediestöd

Avdelningen ansvarar för att fördela mediestöd och att ge mediestödsnämnden det stöd som krävs för att nämnden ska kunna besluta om stöd till nyhetsmedier. Avdelningen hanterar också flera andra ärendetyper, bland annat tillstånd för radio- och tv-sändningar. Ärendehanteringen är digital med e-tjänster, elektronisk handläggning och e-underskrift.

På avdelningen arbetar medarbetare med spetskompetens inom frågor relaterade till medieområdet såsom radio-och tv-lagen, yttrandefrihetsgrundlagen och lagen om mediestöd. I avdelningens ansvar ingår att informera om regler och praxis, delta i internationella samarbeten, bereda remisser, föra talan i domstol samt delta i myndighetens arbete med utredningar och omvärldsbevakning samt kommunikationsfrågor.

Arbetsbeskrivning
Arbetsuppgifterna består främst i att

• Handlägga ärenden bl.a. gällande radio- och tv-verksamhet, utgivningsbevis och mediestöd 
• Självständigt skriva beslut och vara föredragande av ärenden internt eller vid nämndsammanträden
• Informera om regler och praxis, kommunicera med medieföretag och med allmänheten
• Delta i arbetet med avdelningens utredningsuppdrag 
• Delta i arbetet med att effektivisera avdelningens ärendeprocesser

Krav 
 

• Akademisk examen inom juridik, statsvetenskap eller motsvarande
• Minst ett års aktuell och relevant erfarenhet av ärendehandläggning
• Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska
• God förmåga att genomföra analyser och att snabbt sätta sig in i nya sakområden och tillämpa ny kunskap
• Samhällsorienterad och uppdaterad i samhällsfrågor
• Kunskaper inom statlig förvaltning och myndigheternas styrning 
• Goda kunskaper i engelska 

Meriterande

• Arbetslivserfarenhet från offentlig verksamhet eller från medieområdet
• Erfarenhet av att vara föredragande för nämnd eller liknande
• Erfarenhet av att ha arbetat med statsbidrag 
• Erfarenhet av projektarbete 
• Kunskaper inom ekonomi, teknik eller mediereglering 
• Kunskaper i ytterligare språk än engelska
 

Personliga egenskaper

Som person är du lösningsorienterad, snabb och resultatinriktad, med analytisk höjd och förmåga att se helheter. Du är noggrann, med en stark ansvarskänsla och ett gott omdöme. Du är självständig, initiativrik och flexibel i ditt arbetssätt, samtidigt som du besitter en social kompetens och har lätt för att samarbeta. Stor vikt läggs vid personliga förmågor.

Övrigt

Tjänsten är på heltid och en tillsvidareanställning med provanställning 6 månader.

Anställningen görs med placering vid Avdelningen för Tillstånd och mediestöd.  Anställning görs med ”för närvarande”-placering på avdelningen, arbete på annan avdelning inom myndigheten kan förekomma.

Myndigheten sitter i lokaler i Sthlm New 04 i Hammarby sjöstad i Stockholm, alldeles intill Gullmarsplan. Vi vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet. Vi erbjuder friskvårdsbidrag och viss möjlighet till distansarbete.

Kontakt

I denna rekrytering samarbetar Mediemyndigheten med Adecco. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Åsa Andersson via tel. 073-684 73 29.

Fackliga kontaktpersoner:

David Claesson (Saco-S): 08-580 070 03, Martin Karlsson (OFR/S): 08-580 069 55

Sista ansökningsdag: 2024-09-29

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Tove Östberg

Leila Mekidiche
08-598 981 58
Per Östman
0736847137
Lovisa Kvam
0859898002
Sandra Jonsson
08-598 980 22
Annmarie Lund

Linda Josephson
08-598 980 00
Lena Wassen
0736847486
Zandra Briseid
08-59898006
Mary Cairns
0736847147

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Adecco Sweden AB
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 september 2024
  • Ansök senast: 29 september 2024

Besöksadress

Kungsgatan 60
None

Postadress

Kungsgatan 60
STOCKHOLM, 10224

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024