Handläggare (myndighet)

Arbetsbeskrivning

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Tekniska förvaltningen i Solna stad har en viktig roll i stadens utveckling. Vi erbjuder solnaborna en ren, trygg och välfungerande stadsmiljö och förser stadens verksamheter med ändamålsenliga och effektiva lokaler. Stadsmiljöavdelningen ansvarar för stadens gator, trafik, parker samt renhållning och avfall. Fastighetsavdelningen förvaltar och genomför investeringar i stadens fastigheter och samverkar med andra förvaltningar vid om- och nybyggnationer.


Vilka är vi? Ledningsstaben är en del av tekniska förvaltningen. På tekniska förvaltningen arbetar drygt trettio medarbetare med stadsmiljö- och fastighetsfrågor i fokus. Stor del av verksamheten är utlagd på entreprenad så de flesta av oss arbetar med att planera, upphandla, beställa och följa upp våra avtal och entreprenörer. Ledningsstaben stödjer förvaltningens arbete med bland annat ekonomi, arkiv, registratur och handläggning av olika myndighetsärenden. Vi sitter i nyrenoverade lokaler i Solna stadshus mitt i Solna centrum. T-bana, bussar, tvärbana och pendeltåg finns runt knuten och Solna centrum erbjuder bra service. 

Vad innebär arbetet? Vi behöver dig som brinner för service, administration och skapa värde för kommunens intressenter. Arbetet innebär en tvärfunktionell roll inom områdena registratur, handläggning av myndighetsärenden och koordinering av statsbidrag och försäkringsfrågor. Konkret att registrera, bereda och besluta i vissa ärenden rörande bland annat ansökan om handikapparkeringstillstånd, markupplåtelser och schakttillstånd, att samordna förvaltningens ansökningar om statsbidrag och att avlasta arkiv- och registratorsfunktionen vid behov. Du bidrar i arbetet att utveckla ”frågor och svar (FAQ)” till kontaktcentermedarbetarna och är ett gott stöd i kunddialogen i stadens kontaktcentersystem. 

Vem söker vi? Du har en relevant gymnasieutbildning, gärna med inriktning mot ekonomi, handel, administration eller liknande. Eftergymnasial utbildning i offentlig rätt, ekonomi, statsvetenskap eller liknande är meriterande. Likaså om du har gått kortare utbildningar inom handläggning, registratur eller liknande. Du har några års erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter och vill utvecklas vidare inom området. Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet från offentlig verksamhet. Det är dessutom bra om du är insatt i lagar och regelverk kring myndigheters beslutsfattande och liknande. Det är även meriterande om du har erfarenhet från arbete/beslutande inom någon form av myndighetshandläggning.

Arbetet ställer stora krav på din förmåga att snabbt sätta dig in i uppgifter och förstå sammanhang, varvid det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och fallenhet för struktur, ordning och reda. Därtill har du mycket goda kunskaper i det svenska språket, såväl muntligt som skriftligt.

Som person är du självgående och tar ansvar och driver dina processer vidare. Du väger samman komplex information och visar omdöme vid uttalanden, ageranden och beslut. Du strävar efter hög kvalitet och rättssäkerhet i ditt arbete och tar initiativ till förbättringar och förenklingar. I kontakt med medborgare är du tydligt serviceinriktad. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är tydlig, kvalitetsmedveten och noggrann och planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.

Mer information och ansökan Rekryteringen hanteras av stabschef Johan Nilsson som du når på johan.nilsson@solna.se eller 08-746 18 65.

Fackliga företrädare på tekniska förvaltningen är:


• Marika Lindhagen, Vision, marika.lindhagen@solna.se, 08-746 15 48
• Mauritz Jokela, Sveriges ingenjörer, mauritz.jokela@solna.se, 08-746 13 50
• Jenny Bäck, Naturvetarna, jenny.back@solna.se, 08-746 35 37

Tjänsten är en heltidstjänst med tillträde snarast möjligt. Vi kommer annonsera i 3 veckor och vill ha din ansökan senast 17 februari. Urval sker löpande under ansökningstiden. Skicka in din ansökan så fort som möjligt. I urvalsarbetet kan vi komma att använda arbetsprov och tester som ett komplement till intervju.

Vi har redan valt rekryteringsvägar och avsäger oss vänligt men bestämt erbjudanden och försäljning av rekryteringstjänster.


Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Solna Stad Solna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lön.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 25 januari 2017

Liknande jobb


Handläggare till Ackordscentralen Umeå

Handläggare till Ackordscentralen Umeå

22 november 2024

20 november 2024