Handläggare Myndighten för press,radio och tv

Handläggare Myndighten för press,radio och tv

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi en handläggare till Enheten för ansökan för tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv arbetar för yttrandefrihet och mångfald på mediemarknaden, där konsumenten har tillgång till ett brett och tillgängligt utbud i radio, tv och nyhetsmedier. Vi följer och analyserar medieutvecklingen, fördelar mediestöd, beslutar om tillstånd för radio- och tv-sändningar samt bedriver tillsyn. Inom myndigheten finns två särskilda beslutsorgan - granskningsnämnden för radio och tv som prövar om innehållet i sändningarna följer reglerna och mediestödsnämnden som beslutar om bidrag till nyhetsmedier.

Enheten för ansökan
På enheten arbetar cirka femton medarbetare med ärenden gällande mediestöd, tillstånd och registrering för radio och tv och utgivningsbevis för databaser. Enheten beslutar om tillstånd att sända radio och tv till kommersiella kanaler liksom för lokala medier. Enheten bereder också ärenden till mediestödsnämnden som beslutar om bl.a. driftsstöd, stöd för lokal journalistik och redaktionsstöd. Arbetet är tidvis mycket uppmärksammat i olika medier.

På enheten arbetar personer med spetskompetens inom frågor relaterade till medieområdet så som yttrandefrihetsgrundlagen, radio-och tv-lagen och mediestödsförordningen. Enheten arbetar också med remisser och utredningsuppdrag inom dessa områden.

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består främst i att
• handlägga ärenden bl.a. gällande radio- och tv-verksamhet samt mediestöd, skriva beslut och vara föredragande av ärenden internt eller vid nämndsammanträden
• informera om regler och praxis, kommunicera med medieföretag samt med allmänheten
• utreda juridiska frågor inom verksamhetsområdet
• bidra till att utveckla interna arbetsprocesser

Kvalifikationer
Krav för tjänsten:
• Akademisk examen inom juridik, statsvetenskap eller motsvarande
• Minst två års aktuell och relevant erfarenhet av ärendehandläggning
• Vana vid att arbeta i digitala ärendehanteringssystem
• Samhällsorienterad och uppdaterad i samhällsfrågor
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
• Kunskap och intresse för mediefrågor
• Kunskaper i förvaltningsrätt
• Goda kunskaper i engelska
• Goda kunskaper i Office-paketet

Meriterande för tjänsten är:
• Erfarenhet av att föredra för nämnd eller liknande
• Arbetslivserfarenhet från medieområdet och/eller annan statlig tjänst
• Erfarenhet av att ha arbetat med statsbidrag
• Kunskaper i mediegrundlagarna
• Erfarenhet av projektledning
• Erfarenhet av att samordna ärendeprocesser
• Kunskaper i ytterligare språk än engelska

Personliga egenskaper
Som person är du initiativrik, snabb och resultatinriktad, med analytisk höjd och förmåga att se helheter. Du är noggrann, har stark ansvarskänsla och ett gott omdöme. Du är självständig och flexibel i ditt arbetssätt, samtidigt som du är utåtriktad. Du är lösningsorienterad och har lätt för att samarbeta. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Övrigt
Anställningen är vid Myndigheten för press, radio och tv med initial placering på Enheten för ansökan. Arbete på annan enhet inom myndigheten kan förekomma. Tjänsten är på heltid och vi tillämpar provanställning på sex månader för tillsvidaretjänster.

Vi erbjuder en stimulerande miljö med goda förutsättningar för lärande. Myndigheten sitter i nya lokaler i Hammarby sjöstad i Stockholm, alldeles intill Gullmarsplan. Vi vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet. Vi erbjuder friskvårdsbidrag och möjlighet till distansarbete ett antal dagar per vecka.

Kontaktperson
I denna rekrytering samarbetar Myndigheten för press, radio och tv med Adecco. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Åsa Andersson via tel. 021-470 29 03.

Sista ansökningsdag 2023-03-19

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Tove Östberg

Leila Mekidiche
08-598 981 58
Per Östman
0736847137
Lovisa Kvam
0859898002
Sandra Jonsson
08-598 980 22
Annmarie Lund

Linda Josephson
08-598 980 00
Lena Wassen
0736847486
Zandra Briseid
08-59898006
Mary Cairns
0736847147

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Adecco Sweden AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 mars 2023
  • Ansök senast: 19 mars 2023

Besöksadress

Kungsgatan 60
None

Postadress

Kungsgatan 60
STOCKHOLM, 10224

Liknande jobb


Utredare

Utredare

27 november 2024

27 november 2024

27 november 2024

27 november 2024