OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.
Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.
Vi i söker handläggare till Nationellt Servicecenter i Malmö. Har du den personlighet och professionella kapacitet vi söker? Då erbjuder vi ett rikt och ansvarsfullt arbetsliv med många karriärvägar.
Vad du kan förvänta dig
Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. Du erbjuds även en gedigen introduktion och goda möjligheter till fortlöpande kompetensutveckling.
Arbetsuppgifter
Som handläggare på Nationellt Servicecenter kommer du hantera och behandla samtliga ärendeslag inom Migrationsverkets ansvarsområden på en övergripande nivå. Du kommer att vara med i utvecklingen av hur handläggningen i ett Nationellt Servicecenter på bästa sätt kan ge stöd i hanteringen av Migrationsverkets ärenden. Nationellt Servicecenter tar varje dag emot ungefär 1000 besökare och din huvudsakliga uppgift som handläggare på enheten är att med din kunskap och förmåga vägleda besökarna rätt. Du kommer också att arbeta med att handlägga på enheten förekommande ärenden samt registrera och styra rätt den post som kommer till Migrationsverket i Malmö. Du deltar aktivt i verksamhetens utveckling mot effektivare och rättssäkrare handläggning. I övrigt utför du arbetsuppgifter på uppdrag av din närmsta chef.
Vad vi förväntar oss
Vi förväntar oss att du är en god representant för Migrationsverket och har ett respektfullt bemötande såväl internt som externt. Du deltar aktivt i vårt förbättringsarbete och visar engagemang för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du står även för Migrationsverkets värdeord: tydlighet, empati och mod.
Kvalifikationer
Du har akademisk utbildning med beteendevetenskaplig, samhällsvetenskaplig eller juridisk inriktning eller annan utbildning i kombination med för befattningen relevant erfarenhet. Meriterande om du tidigare har arbetat på Migrationsverket och om du har erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga ärenden. Erfarenhet av arbete med professionellt bemötande samt erfarenhet av arbete med krav på god service är meriterande. Du har kunskaper inom förvaltningsrättsliga ärenden och har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska, övriga språkkunskaper är meriterande. Du har god datorvana och kunskaper i Officepaketen. Det är meriterande om du har kunskap i intervju – och samtalsmetodik samt om du har kunskaper om tillämplig lagstiftning.
Personliga kompetenser
Som person är du trygg, stabil och har god självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och skiljer på det personliga och professionella samt kan förhålla dig på ett sätt som är anpassat till den situation du befinner dig i. Vidare har du hög integritet och väl grundade och tydliga värderingar och förmågan att tänk begreppsmässigt på frågor ur ett etiskt perspektiv. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar samt kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt för att anpassa dig till situationen. Du har god samarbetsförmåga och arbetar bra med andra människor. Som person är du lyhörd och lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Vidare har du god kommunikativ förmåga och talar klart, välformulerat engagerat i små såväl som stora möten och grupper. Du har god problemlösande analysförmåga och arbetar bra med komplexa frågor och bryter ner problem i dess beståndsdelar och löser komplicerade problem.
Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månader provanställning
Anställningen är schemalagd till fyra dagspass och ett kvällspass till klockan 19.00 i veckan
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Jägersro
Tillträde för befattningen: Omgående
Vill du veta mer
Om du har frågor gällande rekryteringsprocessen mejla rekrytering@migrationsverket.se. Vid frågor gällande befattningen och arbetsuppgifterna kontakta Enhetschef, Fredrik Green fredrik.green@migrationsverket.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan och meritförteckning senast den 2016-09-11 Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester och/eller arbetsprover som en del i processen.
Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.