Handläggare naturvårdsärenden

Handläggare naturvårdsärenden

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är Sveriges mest mångsidiga myndighet med viktiga uppgifter inom förvaltning och tillsyn. Vi har bred kunskap inom frågor som rör miljö, natur, samhällsutveckling, landsbygd, krisberedskap och många andra samhällsnyttiga områden.

Vi ser till att riksdagens och regeringens beslut genomförs och samordnar länets intressen för en hållbar utveckling i länet. Vi har en viktig uppgift att väga samman perspektiv och tillföra kunskap för att fatta de bästa besluten för Gävleborgs människor, djur och natur.

På Länsstyrelsen Gävleborg arbetar cirka 200 personer, där de flesta är placerade i Gävle. Vi strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Därför har Länsstyrelsen startat ett arbete för att bli HBTQ-certifierade. Handlingskraft, professionalitet och förståelse är ledorden i vår värdegrund.

På Avdelningen för Natur arbetar vi med uppgifter i anslutning till naturreservatsbildning, skötsel av skyddade områden, prövning och tillsyn, artskydd och viltfrågor. Sammanlagt är vi ca 40 personer. På enheten för Naturprövning och biologisk mångfald hanteras bland annat prövning och tillsynsärenden, Grön Infrastruktur, friluftslivsfrågor, allemansrätt och Åtgärdsprogram för hotade arter. Arbetet med prövning och tillsyn har ökat under pandemin och därför behöver vi förstärka personalstyrkan med två visstids tjänster för detta ändamål under hösten. Även annat arbete på avdelningen har prioriterats ner under pandemin vilket gör att arbetsuppgifterna kan variera.

Arbetsuppgifter
Ärendehantering på länsstyrelsen är en administrativ uppgift och sker utifrån rådande lagstiftning. Du kommer ingå i en mindre arbetsgrupp där arbetet är självständigt men planeras och diskuteras i samarbete med enhetschef och de andra handläggarna.
Arbetsuppgifterna är i första hand att hantera ärenden enligt miljöbalken: Samrådsärenden enligt 12 kap §6 miljöbalken, dispens från det generella biotopskyddet, tillståndsprövning i skyddade områden och hantering av terrängkörningsärenden. Hantering av interna och externa remisser, strandskyddsärenden grön tillsyn, även avverkningsanmälningar, att delta i informationsmöten och andra på avdelningen förekommande uppgifter.
Dina arbetsuppgifter kan komma att ändras utifrån nya behov, att kunna arbeta brett inom naturfrågor är därför önskvärt. Kvälls- och helgarbete kan förekomma i undantagsfall. Tjänsten är placerad i Gävle, men under pandemin jobbar man främst hemifrån.

Kvalifikationer
Du ska ha:


• minst 3 års högskoleutbildning med inriktning mot biologi eller motsvarande kompetens
• goda kunskaper inom miljölagstiftning
• kunskaper i GIS eller andra kartsystem
• B-körkort
• förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift inom det svenska språket
• god datorvana


Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av prövning och tillsyn inom miljöbalken
• erfarenhet av arbete med naturvårdsärenden
• erfarenhet inom myndighetsutövning inom offentlig verksamhet
• erfarenhet av att hantera diariesystem
• erfarenhet av artskyddsfrågor

 
Den personliga kompetensen är avgörande för hur du lyckas med uppdraget och vi lägger därför stor vikt vid personliga egenskaper. För uppgifterna behöver du ha hög integritet, vara förtroendeingivande och ha lätt för att skapa kontakter. Uppdraget utförs med en hög grad av självständighet.


Tjänsten ställer även höga krav på att leverera resultat och att utföra arbete med god kvalité. Arbetet innebär externa kontakter vilket ställer krav på att du tydligt kan framföra Länsstyrelsens uppfattning både muntligt och skriftligt. Det är därför av stor vikt att du är initiativtagande, resultatinriktad och kvalitetsmedveten utan att tappa känslan för de regelverk och lagar som styr vårt arbete.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse
Diarienummer: 4950-2021
Senaste ansökningsdag: 2021-07-04

Ansökan
För att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess görs ansökan via rekryteringssystem Reachmee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.

Information
Läs mer om Länsstyrelsen på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/gavleborg 


Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och gjort vårt medieval. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Carl-Johan Lindström, Enhetschef
010-225 12 40
Berit Löfgren, Enhetschef
010-225 14 36
Ann-Charlotte Nyman, SACO-S
010-225 14 85
Gustav  Hartzell, OFR-ST
010-225 12 24
Veronica Sjöberg, Funktionsansvarig
010-225 13 92
Åsa Eklund-Öberg, OFR-ST
010-225 12 97
Se ovan.,

Jennie Dalethsson, Handläggare
0291-47 10 40
Sara Lindqvist, Handläggare
010-225 14 65
Nelli Kopola, Enhetschef
010-225 13 79

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Gävleborg län
  • 2 platser
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 juni 2021
  • Ansök senast: 4 juli 2021

Besöksadress

Länsstyrelsen Gävleborg
None

Postadress

Länsstyrelsen Gävleborg
., 80170

Liknande jobb


29 november 2024

20 december 2024

20 december 2024

Forskare – Institutionen för ekologi

Forskare – Institutionen för ekologi

16 december 2024