OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är Sveriges mest mångsidiga myndighet med viktiga uppgifter inom förvaltning och tillsyn. Vi har bred kunskap inom frågor som rör miljö, natur, samhällsutveckling, landsbygd, krisberedskap och många andra samhällsnyttiga områden.
Vi ser till att riksdagens och regeringens beslut genomförs och samordnar länets intressen för en hållbar utveckling i länet. Vi har en viktig uppgift att väga samman perspektiv och tillföra kunskap för att fatta de bästa besluten för Gävleborgs människor, djur och natur.
På Länsstyrelsen Gävleborg arbetar cirka 200 personer, där de flesta är placerade i Gävle. Vi strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Därför har Länsstyrelsen startat ett arbete för att bli HBTQ-certifierade. Handlingskraft, professionalitet och förståelse är ledorden i vår värdegrund.
På Avdelningen för Natur arbetar vi med uppgifter i anslutning till naturreservatsbildning, skötsel av skyddade områden, prövning och tillsyn, artskydd och viltfrågor. Sammanlagt är vi ca 40 personer. På enheten för Naturprövning och biologisk mångfald hanteras bland annat prövning och tillsynsärenden, Grön Infrastruktur, friluftslivsfrågor, allemansrätt och Åtgärdsprogram för hotade arter.
Nu söker vi en vikarie som under 2022 ska jobba inom ärendehantering av naturvårdsärenden samt grön tillsyn.
Arbetsuppgifter
Ärendehantering på länsstyrelsen är en administrativ uppgift och sker utifrån rådande lagstiftning. Du kommer ingå i en mindre arbetsgrupp där arbetet är självständigt men planeras och diskuteras i samarbete med enhetschef och de andra handläggarna.
Arbetsuppgifterna är i första hand att hantera ärenden enligt miljöbalken: Samrådsärenden enligt 12 kap §6 miljöbalken, dispens från det generella biotopskyddet, tillståndsprövning i skyddade områden och hantering av terrängkörningsärenden. Hantering av interna och externa remisser, grön tillsyn, samråd gällande Natura 2000 vid främst avverkningar och att delta i olika möten och andra på avdelningen förekommande uppgifter.
Dina arbetsuppgifter kan komma att ändras utifrån nya behov, att kunna arbeta brett inom naturfrågor är därför önskvärt. Kvälls- och helgarbete kan förekomma i undantagsfall.
Tjänsten är placerad i Gävle, men möjlighet att delvis jobba hemifrån finns.
Kvalifikationer
Du ska ha:
• minst 3 års högskoleutbildning med inriktning mot biologi eller motsvarande kompetens
• goda kunskaper inom miljölagstiftning
• kunskaper i GIS eller andra kartsystem
• B-körkort
• förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift inom det svenska språket
• god datorvana
• erfarenhet av prövning och tillsyn inom miljöbalken
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av arbete med naturvårdsärenden
• erfarenhet inom myndighetsutövning inom offentlig verksamhet
• erfarenhet av att hantera diariesystem
• erfarenhet av artskyddsfrågor
Den personliga kompetensen är avgörande för hur du lyckas med uppdraget och vi lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du självgående och tar ansvar för dina uppgifter. Du driver processer vidare och är mål- och resultatorienterad i din prioritering. Rollen kräver att du har en helhetssyn och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Vidare är du strukturerad och planerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Eftersom du ingår i en arbetsgrupp har du god samarbetsförmåga och lätt för att skapa kontakter. Arbetet innebär även externa kontakter vilket ställer krav på att du tydligt kan framföra Länsstyrelsens uppfattning både muntligt och skriftligt.
Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse
Diarienummer: 8362-2021
Senaste ansökningsdag: 2021-11-24
Ansökan
För att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess görs ansökan via rekryteringssystem Reachmee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.
Information
Läs mer om Länsstyrelsen på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/gavleborg
Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och gjort vårt medieval. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.
Kontaktpersoner på detta företaget
Carl-Johan Lindström, Enhetschef
010-225 12 40
Berit Löfgren, Enhetschef
010-225 14 36
Ann-Charlotte Nyman, SACO-S
010-225 14 85
Gustav Hartzell, OFR-ST
010-225 12 24
Veronica Sjöberg, Funktionsansvarig
010-225 13 92
Åsa Eklund-Öberg, OFR-ST
010-225 12 97
Se ovan.,
Jennie Dalethsson, Handläggare
0291-47 10 40
Sara Lindqvist, Handläggare
010-225 14 65
Nelli Kopola, Enhetschef
010-225 13 79