OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3800 medarbetare. inom 300 olika yrken, som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för - våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda.
På myndighetskontoret, som utgör en del av social-och omsorgsförvaltningen, har vi samlat i princip all myndighetsutövning inom socialtjänstens område (försörjningsstöd ingår inte). Tillsammans är vi ca 130 medarbetare, uppdelade fyra enheter med ett nära samarbete sinsemellan. Vi har våra kontor på kommunhuset i Guldsmeden där vi sitter tillsammans med förvaltningsledning och stab.
Direkt underställda myndighetschefen finns ett team bestående av medicinskt ansvariga sjuksköterska (MAS), medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR), en kvalitetsutredare, en utredare och en handläggare. Till detta team söker vi nu en ny handläggare med juridisk kompetens. Det är ett förhållandevis nytt team, men där det redan finns en teamkänsla och bra samarbete i gruppen. Teamet har bland annat i uppdrag att kvalitetssäkra socialtjänstens och hälso- och sjukvårdens arbete samt att samordna, utreda och handlägga verksamhetens övergripande frågor.
ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder dig ett utvecklande uppdrag där du både arbetar självständigt och tillsammans med dina kollegor i teamet. Du kommer vara förvaltningens GDPR-samordnare och sakkunnig inom sekretesslagstiftningen, dataskyddsfrågor, socialrätt och medicinsk rätt. Det innebär bland annat att du kommer ge råd och stöd till berörd medarbetare och vara kontaktperson för nämnd och förvaltning i sådana juridiska frågor. Inom GDPR-området kommer du att arbeta med handläggning av ärenden såsom personuppgiftsincidenter, begäran om registerutdrag, rättelser, radering och begränsning. Kommunens dataskyddsombud och nätverket av förvaltningarnas dataskyddssamordnare kommer vara viktiga kontakter för dig, bland annat i ditt arbete med riskbedömningar. Du kommer också bedriva ett utvecklingsarbete av förvaltningens gemensamma rutiner och arbetssätt inom området samt vid behov handlägga andra övergripande ärenden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är intresserad och har ett engagemang i samhällsfrågor och som vill vara med och bidra till framtidens välfärd. Det är ett krav att du har:
• högskoleutbildning med juridisk kompetens, juristexamen, jur. kand. examen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig,
• flerårig erfarenhet av juridiskt arbete på förvaltningsmyndighet eller domstol,
• goda kunskaper i förvaltningsrätt och offentlighets- och sekretesslagstiftningen,
• goda kunskaper om regleringen kring dataskyddsfrågor och
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har erfarenhet av
• arbete med informationssäkerhetsfrågor kopplade till dataskydd,
• arbete inom offentlig förvaltning, socialtjänst eller hälso-sjukvård,
• arbete med informationssäkerhetsfrågor kopplade till dataskydd och
• arbete med avtalsrättsliga frågor.
För att passa och trivas i rollen som handläggare behöver du:
• Vara strukturerad. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt till dess att projekt är avslutat eller resultat uppnådda. Du sätter upp och håller tidsramar.
• Vara problemlösande. Du arbetar bra med komplexa frågor. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Du ser på sakers långsiktiga betydelse, analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar.
• Ha god samarbetsförmåga. Det innebär att du arbetar bra med andra människor och att du relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
• Vara självgående. Du tar ansvar för dina uppgifter och strukturerar själv hur du tar dig an dem och driver dina processer vidare.
Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden.
I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun.
Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare inom 300 olika yrken som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för - våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda.
Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs
I och med att du ansöker om denna tjänst lämnar du också ditt samtycke till att Hudiksvalls kommun behandlar dina uppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter: https://www.hudiksvall.se/Ovrigt/Om-personuppgifter.html
Observera att vi endast tar emot ansökningar via www.offentligajobb.se