OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba för samhällets mest utsatta och se till att de får sina rättigheter tillgodosedda och samtidigt vara en del i vår utvecklingsresa? Överförmyndarkansliet i Örebro utökar sin verksamhet och du erbjuds härmed möjligheten att bli Örebro kommuns nya överförmyndarhandläggare.
Om tjänsten
Vi på Överförmyndarkansliet söker nu överförmyndarhandläggare som vill ha ett ansvarsfullt och omväxlande arbete. Hos oss får du ett jobb med stor betydelse och du blir en viktig del i det strategiska arbetet när Överförmyndarkansliet utvecklas. Kansliet har ett särskilt fokus på att digitalisera verksamhetens tjänster och processer för att därigenom underlätta för gode män, förvaltare och förmyndare samt förenkla administrationen för oss handläggare. Vi vill fortsätta att utveckla vårt arbete med att ge stöd och service samtidigt som vi upprätthåller en god rättssäkerhet. Vi hoppas att just du är intresserad av detta och av att fortsätta vår utvecklingsresa med att forma en modern verksamhet med service och kvalitet i fokus.
Överförmyndarens uppgift är att utöva tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns uppdrag. Denna tillsyn skyddar personer som inte själva kan ta vara på sina rättigheter eller sköta sin ekonomi och som av den anledningen har en god man eller förvaltare utsedd för sig. Som handläggare inom överförmyndarverksamheten arbetar du nära vår verksamhetschef och får omväxlande och kvalificerade arbetsuppgifter.
Annonsen avser ett vikariat samt två tillsvidaretjänster. Den ena tillsvidaretjänsten innebär ett utökat ansvar i form av samordnaransvar.
Exempel på arbetsuppgifter:
• utreda ansökningar och anmälningar gällande god man, förvaltare och förmyndare
• ansöka och skriva yttrande till tingsrätt
• företräda överförmyndarnämnden i domstol
• ansvara för att ärenden får en rättsenlig och effektiv handläggning
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns
• registrera, förhandsgranska, begära in kompletteringar och granska årsräkningar från ställföreträdare
• kontakt med huvudmän, anhöriga, ställföreträdare och myndigheter
Om arbetsplatsen
På Överförmyndarkansliet möter du ett ansvarsfullt och omväxlande arbete. På uppdrag av och i nära samarbete med överförmyndarnämnden är enhetens ansvar att utifrån huvudmans behov och den lagstiftning som reglerar detta skapa trygghet via en öppen och nära dialog samt rättssäker och trygg myndighetsutövning.
Du blir en del av ett team med 18 medarbetare med möjlighet till extra ansvarsområden. Din chef stöttar och coachar dig i att ge god service och ett gott bemötande i den vardagliga kontakten med så väl interna som externa kontakter.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
• akademisk examen om minst 180 hp med inriktning mot juridik, socialt arbete/socionom, eller ekonomi eller annan inriktning som arbetsgivaren finner lämplig
• god förmåga att uttrycka dig i svenska i tal och skrift
Då arbetet är utåtriktat med mycket kontakt med medborgare så krävs det att du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt har intresse, vilja och en förmåga att hjälpa andra. Du anstränger dig för att leverera lösningar samtidigt som du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker.
Som handläggare hos oss är det viktigt att du tar ansvar för din uppgift och arbetar både självständigt, flexibelt och tvärfunktionellt tillsammans med kollegor. Du tycker om att arbeta tillsammans med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande:
• tidigare arbete med att utreda och besluta inom myndighetsområdet
• specifik kunskap och erfarenhet av överförmyndarens verksamhet
Omfattning och tillträde
Anställningsform: ett vikariat mellan den 14 augusti - augusti 2024,med möjlighet till förlängning, samt två tillsvidaretjänster.
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 3
Ansökan
Sista ansökningsdag är 26 mars.
Vi tillämpar löpande urval i denna process.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67