OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Överförmyndarverksamheten har till uppgift att förhindra att personer, som inte själva kan ta tillvara sin rätt, ska drabbas av rättsförluster. Det kan avse underåriga eller personer som på grund av hög ålder, sjukdom, psykisk störning eller andra funktionshinder inte kan bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person. Det ingår också i verksamheten att kontrollera hur förmyndare, gode män och förvaltare sköter sina uppdrag. Kontrollen bygger på bestämmelser i föräldrabalken, förmynderskapsförordningen, förvaltningslagen och kommunallagen. Bräcke kommun kommer att från och med hösten 2010 att inleda samverkan med Bergs kommun vilket innebär att Bräcke kommun handlägger båda kommunernas överförmyndarverksamhet. Bräcke blir arbetsgivarkommun och tjänsten placeras på kanslienheten. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att fatta beslut inom nämndens verksamhetsområde, att granska räkenskapshandlingar, informera, utreda och skriva ansökningar och yttranden till domstol samt utöva tillsyn över ställföreträdare. Kompetensprofil Lämplig bakgrund är ekonomi-, jurist-, eller socionomutbildning eller annan likvärdig bakgrund. Viktiga personliga egenskaper är noggrannhet, samarbetsförmåga, flexibilitet och integritet. Du ska kunna genomföra utredningar och fatta beslut samt ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Tillträde 2010-06-15 eller enligt överenskommelse. Arbetet kan komma att innebära resor, B-körkort är därför ett krav.