Handläggare på äktenskapsregistret

Handläggare på äktenskapsregistret

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? I det här arbetet som handläggare på äktenskapsregistret har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär registrering av vissa familjerättsliga handlingar och kontakt med många olika kunder.

Om jobbet
I arbetet ingår att söka och ge information samt utreda, analysera och besluta i olika ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Du begär in kompletteringar via telefon och brev i kontakt med privatpersoner, ingivare och andra myndigheter. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid.

Vi söker drivna, flexibla medarbetare som har kunden i fokus. Vi arbetar teambaserat vilket innebär att du arbetar nära dina kolleger och ni ger och får stöd av varandra. I teamarbetet är ditt bidrag viktigt och du behöver ta ansvar och driva det gemensamma arbetet framåt. I handläggningen fattar du självständiga beslut men under utredningen är du öppen för att både ge och ta stöd från dina kollegor. Vi arbetar även ständigt med att utveckla och förbättra vår verksamhet. Du behöver ha modet att delta i detta förändringsarbete parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. 

Äktenskapsregistret ingår i bouppteckningsenheten inom Folk- och fastighetsavdelningen på Skatteverket. Enheten är lokaliserad i Härnösand, Solna, Kalmar och Visby. Din placering kommer att vara i Härnösand.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt både på svenska och engelska
- vara noggrann och strukturerad
- vara utvecklingsinriktad och trivas i en föränderlig miljö
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom juridik, beteendevetenskap, ekonomi eller samhällsvetenskap alternativt en avslutad YH-utbildning inom juridik om minst 400 YH-poäng tillsammans med ett par års aktuell erfarenhet av utredande arbete inom offentlig förvaltning.
- aktuell erfarenhet av handläggande arbete inom offentlig förvaltning.

Det är önskvärt, men inget krav, med erfarenhet av familjerätt.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 november 2020
  • Ansök senast: 16 november 2020

Liknande jobb


15 september 2023

21 augusti 2023