OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Konsumentverket är en statlig myndighet med uppgift att ta tillvara konsumenternas intressen.Konsumentverket finns i Karlstad där cirka 100 personer arbetar med konsumentfrågor av skiftande slag.Konsumentinformation, marknadskontroller och tillsyn av marknadsföringslagstiftning, varors och tjänsters säkerhet, reklam och avtalsvillkor, privatekonomi, kvalitet och miljöpåverkan samt konsumentrelaterade handikappfrågor är några viktiga områden. Handläggare Ref.nr.715 Dina arbetsuppgifter Rättsavdelningen arbetar med marknadsrättslig tillsyn enligt bland annat marknadsföringslagen, lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden och prisinformationslagen.Vi tillämpar även i övrigt konsumentskyddande lagstiftning, analyserar och utvecklar det konsumenträttsliga skyddet genom att bedriva en aktiv tillsyn inom myndighetens ansvarsområden.På avdelningen finns idag tre enheter; två rättsenheter och ett KO-sekretariat.Tjänsten är placerad på Rättsenhet 1.Enheten har särskild inriktning på tillsyn och andra rättsliga frågor inom området elektronisk kommunikation men även andra rättsområden ingår. Arbetet innebär handläggning av tillsynsärenden inom enhetens ansvarsområden, delta i tematiska tillsynsprojekt, besvara remisser samt att delta i förhandlingar med näringslivet.I arbetsuppgifterna ingår även att ta fram informationsmaterial samt medverka vid rådgivning och utbildning av bland annat konsumentvägledare i konsument- och marknadsrättsliga frågor.Arbetet innebär många kontakter med företag, massmedia, kommuner, andra myndigheter och olika organisationer.Din bakgrund Din utbildningsbakgrund är juristexamen eller annan relevant högskoleexamen.Erfarenhet av arbete inom området elektronisk kommunikation, tillsynsverksamhet, konsumentfrågor samt av utredningar och remissarbete är meriterande.Du är ansvarstagande, drivande och resultatinriktad och tycker om att arbeta både självständigt och i grupp.Du har god samarbetsförmåga.Du har även en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska.Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Konsumentverket strävar efter mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personligheter berikar vår verksamhet.Vi ser helst att du söker tjänsten på Konsumentverkets webbplats, via Konsumentverkets rekryteringsprogram, e-rekrytering.www.ledigatjanster.konsumentverket.se Ansökan märkt med "ref nr 715" ska ha inkommit senast den 18 augusti 2008.