OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
De gemensamma avdelningarna tillgodoser ledningens och verksamhetens behov av strategisk styrning, verksamhetsnära stöd samt stöd av mer administrativ karaktär för hela Polismyndigheten. Avdelningarnas organisationsstruktur bygger på principen tillgänglighet och professionalitet före närhet och individ. Avdelningarna har ett funktionsansvar för all verksamhet inom respektive funktion. Det innefattar fullt ansvar för verksamhet, ekonomi och personal oavsett var i landet personalen geografiskt är placerad. Avdelningens enheter ska tillsammans skapa förutsättningar för ett verksamhetsdrivet, professionellt, tillgängligt och likvärdigt stöd för hela Polismyndigheten.
Säkerhetsavdelningen
En av de gemensamma avdelningarna, säkerhetsavdelningen, har ansvar för att proaktivt styra och samordna Polismyndighetens säkerhetsarbete samt vara ett strategiskt och operativt stöd i hela myndigheten. Avdelningen har cirka 140 medarbetare och finns på ett flertal orter i hela landet.
Beskrivning av arbetsuppgifter
Säkerhetsavdelningen söker nu till sitt kansli en handläggare med inriktning mot verksamhetsplanering / -uppföljning.
Du har ansvar för att driva samordning och utveckling av verksamhetsplanering och uppföljning för hela avdelningen. En del i uppdraget är att sammanställa och analysera måluppfyllelse samt effekter. Du kommer att jobba med ständig utveckling och förbättring av dessa processer. Du är en central del i arbetet med intern styrning och kontroll samt verksamhetsstyrning och analys. Eftersom tjänsten ingår även allmänt administrativt stöd i samordning/beredning av interna avdelningsfrågor samt viss hantering av kansliets funktionsbrevlåda för avdelningen. Du rapporterar direkt till kanslichefen och arbetar mot säkerhetsavdelningens ledning.
I arbetet ingår att:
• Ansvara för att driva samordning, utveckling och analys av verksamhetsplanering och uppföljning för hela avdelningen samt sammanställa och analysera måluppfyllelse och effekter.
• Ansvara för avdelningens arbete med intern styrning och kontroll.
• Arbeta med ständig utveckling och förbättring av ovanstående processer. Du är en central del i arbetet med intern styrning och kontroll samt verksamhetsstyrning och analys.
• Handläggning/utredning i avdelningsgemensamma frågor.
• Allmänt administrativt stöd i interna avdelningsfrågor samt kansli-administrativa frågor som exempelvis hantering av kansliets funktionsbrevlåda, skriva minnesateckningar och protokoll, representera avdelningen i olika myndighetsgemensamma arbetsgrupper mm.
Du rapporterar direkt till kanslichefen och arbetar mot säkerhetsavdelningens ledning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Minst två års erfarenhet av att arbeta med liknande arbetsuppgifter, t.ex. med verksamhetsplanering och/eller uppföljning inom offentlig verksamhet.
• En för funktionen relevant eftergymnasial utbildning såsom juridik, statsvetenskap etc.
• Mycket god svenska i tal och skrift
• Goda kunskaper i Office-paktetet.
Meriterande
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av verksamhetsstyrning
• Erfarenhet av rapportskrivning
• Erfarenhet av utvecklingsarbete
Personliga egenskaper
Du har stort intresse för såväl verksamhetsplanering som – uppföljning. Du har driv och vet hur du ska lägga upp arbetet för att det ska bli så enkelt som möjligt för andra att bidra med sina delar till helheten. Du tycker om att arbeta långsiktigt och med praktisk problemlösning. Du har arbetat med och ser värdet av ständiga förbättringar.
Vi söker dig som:
• Är ansvarstagande och tar egna initiativ.
• Är systematisk och strukturerad.
• Kan växla mellan stora och små uppdrag och kan arbeta under tidspress.
• Har stor pedagogisk förmåga.
• Har lätt för att samarbeta med andra delar av myndigheten
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Information om uppdraget lämnas av kanslichef Pia Sjunnegård Dahlbom, tel 0708951645
Information om rekryteringsprocessen lämnas via ansvarig HR-konsult Cecilia Frisell, tel 0722 28 74 34
Fackliga kontaktpersoner:
Kent Svärd SACO 010-56 342 11; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92; Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27.
Övrig information
Anställningsform: tjänsten är en visstidsanställning på ca 6 månader, med eventuell förlängning
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 4 juni 2021. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med A297.318/2021 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer A297.318/2021 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!