Handläggare säkerhetssektorreform

Arbetsbeskrivning

Folke Bernadotteakademin (FBA) är en myndighet med den övergripande uppgiften att stödja internationell fredsfrämjande verksamhet. Vårt arbete ska bidra till internationell fred och säkerhet samt förbättra levnadsvillkoren för människor som lever i fattigdom och förtryck.

För att utföra vårt uppdrag rekryterar vi personal till internationella fredsinsatser som leds av t.ex. FN, EU och OSSE. Vi bedriver också utbildning, forskning och metodutveckling. Vidare samverkar vi med en rad svenska och internationella organisationer för att nå bästa möjliga resultat. Våra kunniga och engagerade medarbetare är en av våra största tillgångar i det utmanande arbetet för fred, säkerhet och utveckling.

Som handläggare på Folke Bernadotteakademins program för säkerhetssektorreform (SSR) kommer du arbeta inom enheten för forskning, policy och utveckling. SSR-programmet bedriver bl. a. utbildningsverksamhet samt deltar i utvecklingsprojekt inom sitt kunskapsområde.

Du kommer att delta i programmets olika verksamheter och arbeta såväl enskilt som i grupp. Uppgifterna omfattar bl.a. att genomföra programmets kurser, planering, implementering och uppföljning av bilateralt utvecklingssamarbete, stöd till utveckling och implementering av olika organisationers SSR-koncept/policy, samt övrig handläggning inom ramen för programmets aktiviteter. Arbetet inbegriper även stöd till FBA:s övriga verksamhetsområden. 

Kvalifikationer


• Akademisk examen i statsvetenskap, freds- och konfliktstudier eller motsvarande utbildning
• Minst fem års relevant arbetslivserfarenhet, varav minst två år inom säkerhetssektorreform
• Erfarenhet av arbete inom utlandsmyndighet, internationella organisationer eller fredsbevarande insatser
• Kunskap om internationella relationer, fredsbyggande och statsbyggande
• Goda kunskaper i MS Office, särskilt Word, Excel och Powerpoint
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift

Meriterande


• Erfarenhet av arbete i svensk statlig myndighet
• Erfarenhet av arbete med FBA:s verksamhetsområden
• Ytterligare språkkunskaper, gärna i franska och spanska



Då FBA arbetar i en ständigt föränderlig miljö ställer tjänsten stora krav på flexibilitet, förmåga att arbeta självständigt med eget ansvar och i gott samarbete med dina kollegor. Du har förmåga att ta initiativ och driva processer framåt samt att du strävar efter att följa upp och slutföra arbetsuppgifter. Viktiga personliga egenskaper är noggrannhet och ordningssinne. Då det i tjänsten förekommer många personkontakter och förtroendeskapande verksamhet är det viktigt att du är kommunikativ- och kan representera myndigheten på ett bra sätt. Stor vikt kommer fästas på dina personliga egenskaper.

FBA strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och kunniga kollegor. Givetvis delar du vår värdegrund som bygger på engagemang, kompetens, samverkan och respekt. 

Tjänsten är en visstidsanställning till och med 2016-12-31 med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträde snarast. Placeringsort är Stockholm. I tjänsten ingår vissa utrikes och inrikes resor. Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap. Registerkontroll kommer att genomföras.

Ansök senast 2016-07-04. Urval kan komma att ske löpande.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings - och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tjänstens innehåll - Gabriela Elroy, Bitr. utbildningschef
+46 612 823 04
Praktiska frågor - Siri Lundberg, Personalhandläggare
+46(0)705751645
Representant SACO-S Adam Olsson,
+46 70 558 39 96
Praktiska frågor - Karolin Lindberg, Personalhandläggare
+46 70 574 60 16
Tjänstens innehåll - Anna Norberg, Tf. Personalchef
+46 72 511 97 50
Fackliga frågor - Adam Olsson, Representant lokala SACO-S
+46 70 558 39 96
Praktiska frågor - Karin Arnlund, Personalhandläggare
+46 72 241 85 04
Tjänstens innehåll - Richard Zajac-Sannerholm, Programansvarig
+46 70 286 14 66
Fackliga frågor - Adam Olsson, Representant lokala SACO-S
+46 70 558 39 96
Tjänstens innehåll - Marianne Kihlberg, Kommunikationschef
+46 70 618 23 01

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Folke Bernadotteakademin Sandöverken
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lön.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 23 juni 2016

Besöksadress

Drottning Kristinas väg 37, 115 93 Stockholm
None

Postadress

Sandövägen 1
Sandöverken, 87264

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024