OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.
Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.
Risk & Säkerhet är en enhet med ett tiotal medarbetare med arbetsuppgifter som spänner över ett antal verksamhetsområden inom samhällsskydd och beredskap såsom krishantering, skydd mot olyckor, civilt försvar samt två medarbetare inom geografiska informationssystem.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en handläggare inom risk och säkerhet. Du kommer som huvuduppgift ansvara för hantering av arbete gällande samhällsviktig verksamhet och regional kontinuitetshantering i samverkan med offentliga och privata aktörer. I byggandet av ett robust Värmland kommer du även att delta i funktionens övriga ärendehantering samt större och mindre projekt. Du ingår i Länsstyrelsens krishanteringsorganisation och kommer även att arbeta med andra uppgifter inom det svenska krishanteringssystemet.
KVALIFIKATIONER
Du har en för tjänsten lämplig högskole-/universitetsutbildning, eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som lämplig.
Meriterande är:
• erfarenhet av myndighetsutövning och/eller myndighetssamverkan mellan lokal, regional och/eller nationell nivå
• erfarenhet från näringslivet eller samverkan med näringslivet
• erfarenhet av att värdera samhällsrisker samt hur dessa förebyggs och hanteras
• erfarenhet av att leda och administrera projekt eller processer
• erfarenhet av arbete med samhällsviktig verksamhet
• erfarenhet av kontinuitetsplanering och kontinuitetshantering
• kunskap om det svenska krishanteringssystemet
Du är strukturerad, har god analytisk förmåga, är utåtriktad och välformulerad i tal och skrift samt har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer. För arbetet är helhetsperspektiv, flexibilitet, noggrannhet och förmåga att leverera i tid andra viktiga egenskaper. Du har datorvana och kan hantera de vanligast förekommande kontorsprogrammen. Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.
Körkort för bil är ett krav.
Svenskt medborgarskap är ett krav då anställning innebär krav på säkerhetsklass. Ett krav för att få anställning är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll.
Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.
Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.
Provanställning kan komma att tillämpas.
ÖVRIGT
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.
o Demokrati
o Legalitet
o Objektivitet, saklighet och likabehandling
o Fri åsiktsbildning
o Respekt för alla människors lika värde
o Effektivitet och service
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/dataskydd
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.
Kontaktpersoner på detta företaget
Paul Nemes
070-209 77 83
Trond Erik Grundt
+47 48053265
Tanja Ekegren
054-19 71 11
Jan Nyrén
054-19 73 13
Verksamhetschef Jan Bodin
010-224 72 03
Ordförande TCO-ST Jan Nyrén
010-224 74 20
Ordförande SACO Tanja Ekegren
010-224 73 26
Enhetschef Maria Hammarström
010-224 72 10
Rovdjursansvarig Maria Falkevik
010-224 72 35
Enhetschef Roger Bergqvist
010-224 72 13